Tälta på Gotland

Planerar att åka till Gotland om en månad. Vi har bilen med oss men planerar att tälta och vandra dagsturerå/utflykter.

Överallt läser man om att man kan tälta på Gotland, men problemet är att det verkar krylla av naturreservat? Det brukar väl vara tältförbud i sådana? Finns det någon bra Karta där man kan se alla, för det verkar annars svårt att veta om man är ett eller ej?
Alltså, jag hittar förteckningar på naturreservaten men inte på vilka det råder tältförbud osv på.
Organiserade campingplatser vill vi verkligen inte bo på.

Någon som har några bra tips runt russpark, bungemuseumet och fårö?

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Lickershamn några mil norr om Visby kan man tälta nära stranden bortanför badet och campingen.

Svänger man höger innan Fårösund så kan man leta sig fram till en stängd camping (för några år sedan).

Jag gick runt Gotland, från Visby - Fårösund - runt Fårö - ner till Slite - åter till Visby - ner till Kneipbyn - åter till Visby - färja till fastlandet. Det tog ca 14 dagar, mitt problem var att det var svårt med vatten när man vildcampade. Släpade en 2,5l dunk och en 1½l PET, varma dagar drack man mer än det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips