Tälta omkring Vimmerby

Hej!
vi är en familjen på 2 vuxna och 2 barn ska ut på liten tur i sommar. Ska hälsa på familj i Stockholm för att sedan åka hem till Göteborg. På vägen ska vi ta en tripp till Astrid Lindgrens Värld.
Då tänkte vi att tälta är ett bra alternativ. Det blir en natt innan besöket och en natt efter.
Söker därför en lättillgänglig tältplats antingen innan Vimmerby, på vägen från Stockholm men inom en timma från Vimmerby. Sedan ungefär samma förutsättningar fast kan vara mer mot Mariannelund hållet. Det funkar så klart med en och samma tältplats i närområdet.
Tips mottas mer än gärna.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag kan inte hjälpa dig hur som, men undrar om du letar after en campingplats, alltså en där man betalar och kan duscha o.s.v., eller om du bara letar efter en bra plats att slå upp tältet i naturen?

Senast ändrad:
Ett tips är att kolla park4night.com. En del platser kan vara tråkiga grusparkeringar, andra riktigt fina.
Tack för tipset! Ska kolla runt
Jag kan inte hjälpa dig hur som, men undrar om du letar after en campingplats, alltså en där man betalar och kan duscha o.s.v. eller om du bara letar efter en bra plats att slå upp tältet i naturen?
Från början tänkte jag en bra plats att slå upp tält på. Mest för att vi är lite allergiska mot campingplatser. Men samtidigt kan det finnas mindre campingar som är helt ok att tält på. Öppen för förslag helt enkelt.

Nu var det väldigt många år sedan jag övernattade i Vimmerby.
Men man kan ju få lite tips om tillgängliga områden för övernattning/parkering via t ex var vindskydd och vandringsleder finnas, eller liknande.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.