Tälta med nyfödd

Hej!

Ska få barn tidigt i november och vill såklart ut och tälta så snabbt som möjligt. Är en van tältare med bra utrustning, dock inte en lika van förälder ;) Bebisar sover ju utomhus i vagn på vintern, så det borde väl gå fint att även tälta? Jag tänker tältning när bebisen är ungefär 2-4 månader och några minusgrader till ett par plusgrader (bor i södra Sverige).
Tar tacksamt emot tips från människor med erfarenhet!
 
Finns de som har positiva erfarenheter av liknande. Finns ju bra barnsovsäckar. Man kan använda en avsnörning av säcken för att minska den uppvärmda volymen i säcken och också för att barnet inte skall försvinna djupt ned i säcken. Tror att du kan hitta äldre trådar här om du letar. Våra barn var lite äldre när vi började tälta med dem sådär 8-10 månader men det beror huvudsakligen på att de två äldsta är födda i augusti. Vi hade åkpåsar när barna var små men tältade aldrig med dem i minusgrader förrän de var typ 4-5 år.

Lycka till med din familj.

Thure
 
Hej

Vi har sovit ute med barnen i tält i den åldern. Då har vi oftare använt overall plus ev filt (och så klart mössa, vantar, tossor) än sovsäck. Något som funkar jättebra är en mjuk babylift för att minska drag och ”hålla koll” på vart barnet är. När de blev runt året gick vi över till sovsäck. Värt att tänka på är att man (iaf jag) sover sämre som förälder för att man nojjar sig över om barnet fryser eller ej 😏 Och att det är krångligare att amma när man fryser…

MvhKarolina
 
Vi har tältat med som yngst en tremånaders i maj månad vilket i Stockholm betyder natt-temp runt enstaka plusgrad. Som thureb säger, avsnörd (vi lät typ 3/4 av sovsäcken stanna i påsen) dunsovsäck. Problemet var väl främst relaterat till amning och säker samsovning på liggunderlag. Iaf för mig/oss brukar tältsovande innebära avsevärt mer rulla runt/hasa omkring med ytterligare en tvååring). Något som gav en viss stress ffa för min ammande fru att rulla över barnet.

Som sagt; Det var genomförbart, men för oss inte riktigt njutbart, under de förutsättningarna. Men säkert lättare med bara ett barn. Skulle dock välja ett tält med gott om utrymme, dvs tremannatält för två vuxna + spädbarn.

Nu sover vi två vuxna och tre barn i ett Keron4GT och drömmer om något större :)
 
Jag har tänkt på de som tältar med små barn och funderat på det här med blöjor.
Hur gör ni då? Att byta i kyla blir väl lika kul som att byta i en myggig fjällmiljö.
Jag har egna barn så jag har bra koll på vad en blöt blöja kan väga. Bär man med sig dessa på fjället?
 
Jag har tänkt på de som tältar med små barn och funderat på det här med blöjor.
Hur gör ni då? Att byta i kyla blir väl lika kul som att byta i en myggig fjällmiljö.
Jag har egna barn så jag har bra koll på vad en blöt blöja kan väga. Bär man med sig dessa på fjället?

Skälet till varför det bara blivit helgtripper med fler än ett blöjbarn är för mig vikten/volymen på blöjlasten och självklart skall den med hem. Naturen ska en sikta på att lämna med mer skräp hem än man hade med sig ut...
 
Skälet till varför det bara blivit helgtripper med fler än ett blöjbarn är för mig vikten/volymen på blöjlasten och självklart skall den med hem. Naturen ska en sikta på att lämna med mer skräp hem än man hade med sig ut...

Det är inte bara blöjorna, det är även torkpapper eller trasa och sköljvatten som ska avyttras klokt, dvs in ner i vattendrag och som jag minns det hamnar sällan allt i blöjan utan en del i kläderna också och i värsta fall i sovsäcken. Bebishygien utomhus är inte UL.
Jag skulle säga i naturen ja (särsilt nära bilen eller annan basförvaringsplats), men på fjället, njae.

/Patrik
 
Hej

Vi har sovit ute med barnen i tält i den åldern. Då har vi oftare använt overall plus ev filt (och så klart mössa, vantar, tossor) än sovsäck. Något som funkar jättebra är en mjuk babylift för att minska drag och ”hålla koll” på vart barnet är. När de blev runt året gick vi över till sovsäck. Värt att tänka på är att man (iaf jag) sover sämre som förälder för att man nojjar sig över om barnet fryser eller ej 😏 Och att det är krångligare att amma när man fryser…

MvhKarolina

Tack för svar! Vad är en babylift? Menar du någon form av nest? Ett sådant hade vi tänkt oss ovanpå madrassen (har en dubbel som funkar för 2-3 pers) för säkerhetens skull! Och jag förstår det :) Räknar med lite mindre sömn än vanligt! Men börja någonstans ska man ju :)
 
Vi har tältat med som yngst en tremånaders i maj månad vilket i Stockholm betyder natt-temp runt enstaka plusgrad. Som thureb säger, avsnörd (vi lät typ 3/4 av sovsäcken stanna i påsen) dunsovsäck. Problemet var väl främst relaterat till amning och säker samsovning på liggunderlag. Iaf för mig/oss brukar tältsovande innebära avsevärt mer rulla runt/hasa omkring med ytterligare en tvååring). Något som gav en viss stress ffa för min ammande fru att rulla över barnet.

Som sagt; Det var genomförbart, men för oss inte riktigt njutbart, under de förutsättningarna. Men säkert lättare med bara ett barn. Skulle dock välja ett tält med gott om utrymme, dvs tremannatält för två vuxna + spädbarn.

Nu sover vi två vuxna och tre barn i ett Keron4GT och drömmer om något större :)
Tack för svar! Åh, ja som tur väl bara ett barn just nu hehe :) Ja, absolut! Ett tremannatält är helt klart en förutsättning för oss :) Till och med innan tillökning ;)
 
Tack för svar! Vad är en babylift? Menar du någon form av nest? Ett sådant hade vi tänkt oss ovanpå madrassen (har en dubbel som funkar för 2-3 pers) för säkerhetens skull! Och jag förstår det :) Räknar med lite mindre sömn än vanligt! Men börja någonstans ska man ju :)
E62692C1-7964-4138-B9D8-A7283CA9011F.jpeg

Typ en sådan här. Vi tog den vi hade till en av vagnarna. Den var mjuk och kunde vikas ihop. Inte för att bära barnet i utan mest för att skydda från drag och hålla koll på i tältet. Förutom blöjbytena så är det fantastiskt att sova ute med barnen. Jag upplevde att de sov bättre utomhus…
 
Upplever att barnen sover bra ute. Vi har också använt en overall att sova i + sovsäck/barnvagnssäck när det varit kallare. Gärna en urtvättad billig overall från second hand som kanske inte är så tät eller styv. Den kan i värsta fall dubblera som vanlig overall om den ordinarie råkar ut för en olycka. Barnen håller sig varma och klarar i stort sett samma temp som en själv, det tror man dock inte på när man väl ligger där i tältet så man sover oftast lite sämre när man hela tiden kollar läget trots att det inte behövs.

Risken för kalla barn är dock större i barnstol/sele då man själv rör på sig och har svårt att känna den kyla man skulle fått som stillasittande, speciellt om de sitter tajt och blodcirkulationen blir hämmad. Så där är det nog viktigare att ha koll. En riktig bärstol är sannolikt bättre för både barn och vuxen om man ska gå längre än någon timme.

Nu när barnen är lite större har de fått sova på ett vikbart cellplast underlag, dessa kan vikas på mitten och blir då lite tjockare och lagom långa för barn. Annars är det skönt med en stor uppblåsbar där både barn och vuxen får plats. Även två hopknäppta vuxensäckar är mysigt och ger lite bättre koll på temperaturen, det blir dock sämre värme än om man använder de som tänkt, så comfort temp kommer inte stämma. Uppskattar att mina säckar med -2 comf. blir +4 när de knäpps ihop, lite beroende på hur bra man får dem att sluta tätt kring hals.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.