Tälta i europa?

Hej!
Tänkte försöka komma iväg på någon vandring här i augusti.
Tänkt mig nedåt i Europa, kollat lite på Korsika, Montenegro, Portugal eller kanske någon av Kanarieöarna.
Någon som vet hur det funkar med att tälta på dessa ställen?
Vågar man sätta upp ett tält eller måste man hålla sig till att tälta vid stugor? Och i så fall vad kostar det?

Kom gärna med andra tips på ställen där man dels kan vandra i sådär upp emot en vecka och samtidigt kanske få se solen lite mer.

Jag har bott i Portugal i fem år. Kan rekommendera Gerês nationalpark. Finns dock inga stugor (finns faktiskt ingenstans i Portugal) och tältning är officiellt förbjudet.
Folk tältar dock högre upp i fjällen och det är inget problem. Om man vill elda eller grilla skulle man går till en camping eller grillplats. Risk för skogsbrand är ganska högt under sommaren.

Annars så kan jag rekommendera Picos de Europa i norra Spanien. Häftiga fjällen, massor med vandringsleder och även en del stugor. Tältning bara på högre höjder och man skulle inte lämna tältet kvar under dagen. Det gäller inte vid stugorna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    63.7 KB · Visningar: 1,581

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!
Tänkte försöka komma iväg på någon vandring här i augusti.
Tänkt mig nedåt i Europa, kollat lite på Korsika, Montenegro, Portugal eller kanske någon av Kanarieöarna.
Någon som vet hur det funkar med att tälta på dessa ställen?
Vågar man sätta upp ett tält eller måste man hålla sig till att tälta vid stugor? Och i så fall vad kostar det?

Kom gärna med andra tips på ställen där man dels kan vandra i sådär upp emot en vecka och samtidigt kanske få se solen lite mer.

Jag håller just på med att uppdatera informationen på min sajt huthyfs.com . Jag har själv tältat fritt 136 nätter i Alperna, c:a 80 i Pyreneerna samt 7 i Skottland. Det finns INGA allmänna regler, t ex om att man måste tälta invid stugor - det kan lika gärna vara förbjudet. I Österrike varierar reglerna enormt mellan olika Bundesländer. I Schweiz finns inga federala regler, inom de olika kantonerna finns olika restriktioner - allmänt är det förbjudet i skyddsområden. I franska nationalparker gäller ofta 19-9-regeln. Allmänt har det varit lättast för mig i Frankrike, Schweiz och Italien (Lombardia och Piemonte) men jag vet inte om jag alltid följt lagen.

På Korsika får man bara tälta vid stuglägen, i Parc National de la Vanoise endast vid vissa stugor och inte i september. I den franska PNP (Västpyreneerna) gäller regeln 19-9 och tältförbud invid vissa av nationalparkens stugor, etc.

Etc.

Etc.

Etc.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips