Tält

Hej!
Är det någon som kan ge ett förslag på ett bra tält?
Jag vill ha ett tvåmanstält för max 5000:-
 
hilleberg brukar ju vara ett tips...

Hilleberg brukar ju vara den tälttillverkare som rekomenderas här på utsidan och ska du komma under 5000:- är det väl fyra modeller som gäller:

Nallo 2 4250:-
Nallo 3 4950:-
Nammatj 2 4950:-
Niak 4980:-

iofs också

Unna 3900:- men det är snarast ett enmanstält som man KAN sova två i.

Sedan styr väl aktiviteterna valet, vad ska det användas till mer än fjällvandring? Vinterfjäll? Hur trångbodda vill ni vara? Osv...

Vad gäller pris tycker jag personligen inte att man bör sätta en absolut gräns. Hittar du det perfekta tältet för 5500:- är det kanske bättre att köpa det. Om ni tex planerar att i framtiden vara ute på vintern så kanske ett Nammatj 3 5500:- är ett bättre val än ett Nallo 2 eller 3. Visserligen är 550 till 1250:- i priskillnad en hel del men långsiktigt kan det kanske vara värt det. Själv är jag svag för GT absider och skaffade därför ett Nammatj 3 GT nu i vintras. För två personer utan, GT absid, skulle jag klart vilja ha ett tremanstält men det beror som sagt på hur mycket plats man kräver och hur mycket man vill bära.

/Andreas
 
Jag och min flickvän har ett Hilleberg Nallo. Det har fungerat mycket bra. Lätt att bära och sätta upp. Rymligt för två personer (vi är båda över 1,8m). Gott om plats för packningen i absiden. Myggnät.
Vi har faktiskt inget negativt att säga om tältet. Det sägs att det har lite dålig ventilation för vinterbruk. Men det skall tydligen fungera hyfsat i snö om man spänner upp yttertältkanterna lite från marken.
Betyg fem av fem möjliga!
 
Re:tält

The North Face Mountain 25 är det vindstabilaste tältet på marknaden, det är ett otroligt stort 2-mans tält (bredd 146cm, stort nog för 3 pers)......Enda nackdelen är att det väger en del (4,6kg) ..Kan du ta det så kommer du att vara en av många nöjda ägare, tältet finns till reapris på Sportsnet:

http://www.sportsnet.se

Köp FÖR S..TAN!!!!!!!!!

MVH

Janne
 
Hilleberg Stalon

rekommenderar jag. Visserligen 6000 kr men attans så bra lösning. Egentligen ett kompaktare Keron 4.
Stalon har två stora absider i liggriktning.

Tycker iallafall att om du är beredd att lägga 5000 kr så bör du välja ett Hilleberg.
Dom är bra och håller vad dom lovar. Der råder nästan lite gloria över Hilleberg men det är med rätta.
Har knappt hört någon som är missnöjd.

/Pierre
 
Nammatj 3 GT på sommaren

Jag går i tankarna på att köpa ett Nammatj 3, men vet inte om jag ska köpa en vanlig eller en GT. Hur funkar Nammatj 3 GT på sommaren? Jag hörde att ventilationen kan vara dålig i GT-tält. Stämmer det?

Hur är det med kondensen? Blir det kallare i innertältet på grund av den stora absiden.

/Jon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.