Tält - undervisning

Hej.

Jag är idrottslärare i en grundskola som ligger mycket centralt, vilket försvårar friluftsundervisningen. Jag har dock fått min chef att köpa tält till skolan som ska användas i utbildningssyfte (dvs. Packas upp och ned ett par gånger per år, men i dagsläget inte användas till att sova i). Har kollat runt på olika sorters tält men det finns för många att välja mellan. Kraven är att det ska inte vara ett "popup" tält (eleverna ska ju lära sig något :)), det får heller inte kosta mer än 1000:- kr st (måste inhandla minst tre för att eleverna i grupper ska få sätta upp tältet (tajt budget med). Finns det något ni kan tipsa om så skulle jag vara evigt tacksam :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Biltema finns ju också - dom duger ju för en del friluftsliv också men livslängden på tältstängerna suger ju så en inte för vacker dag står man utan stänger.

Men 10 uppsättningar per år lär dom nog hålla hyfsat länge

Måste det vara tält? Skulle inte tarp kunna vara ett bättre alternativ? Då skulle du komma undan mycket billigare och eleverna skulle lära sig något de kunde ha nytta av...

Måste det vara tält? Skulle inte tarp kunna vara ett bättre alternativ? Då skulle du komma undan mycket billigare och eleverna skulle lära sig något de kunde ha nytta av...

Jag håller med här. De skulle nog ha större nytta av att sätta upp en tarp på olika sätt för olika syften. Vindskydd, tak och "tält" tex. Visa dem knutar och vad ett bra läge är så kommer de klara tältande också sen, plus att tarp är ju coolare att kunna hantera för de som är intresserade :-D

Xperia Z made this

Ett begagnat

scouttält s k Gilwelltält kanske? Finns nog i överskott på många scoutkårer. Kanske ett tunneltält också intressant med skilda modeller för att studer för och nackdelar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips