Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar

Hej alla,

Tack för massa av trevlig läsning, som har gett mycket inspiration. Underbart att få ta del av andra människors kunskap och passion för ett ämne!

Jag och min kära sambo har bestämt oss för att prova tälta, men har kanske lite olika åsikter om vad det innefattar. Jag saknar naturen och har länge haft ett sug efter att börja vandra som jag gjorde en del när jag var yngre. Min sambo vill gärna ha lite mer komfort, och nu försöker vi att hitta något kompromiss.

Nu funderar vi på att köpa ett tält, och undrar om någon här har några tips att delge på tält som kan fungera både som bekvämt campingtält samt att ta med på kortare vandringsturer runt om i Sverige. Min sambo vill gärna ha bra plats i absiden så att man kan sitta och slappna av fri från regn, samtidigt som att jag inte vill släpa på ett tegelhus på ryggen. Såklart skall det klara av det svenska vädret!

Prismässigt betalar jag gärna för kvalitet, samtidigt som att jag inte vill kasta pengar i sjön. Där litar jag på er expertis :)

Jag är tacksam för alla tips och råd!

P.s. ursäkta eventuella stav-fel, jag är dansk :)
 
Innefattar vandringar även fjället eller bara lågland?

Vilka årstider?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
kupoltält med två öppningar låter som det bästa alternativet för er!
hur mycket är du villig att betala för ett tält?
 
Ojoj, läs om igen om vad du frågar efter. Det ska vara lätt och smidigt för en person när den vandrar, samtidigt som det ska vara en stor absid där man kan sitta när det regnar. Och när jag läser tänker jag att sitta nog även är i en campingstol, men det kanske är fel?

Nej, jag tror att det bestämma är att köpa ett lättviktstält till 1 person (som du kan ha när du vandrar), tex ett Hilleberg Akto. De är inte svindyra 1-personstälten.

Och så kan du köpa ett stort rymligt campingtält för camping med flickvännen, då kan det vara stort, högt i tak, och lite tyngre och billigare.

Summan av de två tälten torde kunna bli lägre än för ett lättviktstält med absid för 2 personer.
 
Då hade jag köpt ett Hilleberg Kaitum 3 GT. Där har du fin yta att slappa och byta om i absiden, tillräckligt med yta att sova på för två personer så att ni inte slår sovsäckarna i duken och öppningar så att det går att vädra bra även när det är varmt samt att det ger trevlig utsikt. Väger lite drygt 4 kg.
 
Jag tycker tält med in/utgång på långsidan har en klar psykologisk och praktisk fördel, särskilt om man som ovan upplever att det är rörigt, instängt och knöligt att ta sig ut och in. Ett tvåpersonstält med var sin in/utgång på var sin långsida, t ex ett sådant (eller trepersonsversionen, den vääger fortfarande inte mycket) kan då kännas betydligt mer acceptabelt, än ett tält med större golvmått, men bara ett smalt "inlopp" i ena kortändan.
 
Oj vad kul att få så många svar direkt!

Till en början blir det låglandet, vi bor i Stockholm. Men om vi köper ett dyrt tält från t.ex. Hilleberg så är det ju trevligt om det även fungerar lite längre fram om intresset och äventyrslysten växer.

Prismässigt är det igen beroende på kvalitet men håller jag mig gärna på rätt sida av 10k - gladast hade jag blivit om jag kan spendera max 6-7k.

Vi tänker att både vandra och bo på campingplats båda två, så tältet att ta med sig på vandringstur skall gärna även rymma två personer. Annars hade det varit en bra lösning med ett campingtält och ett enmannatält.

Är det någon som har erfarenhet av detta t.ex?
Fauna Städjan 3

Tack för alla er svar som jag skall kolla vidare på!
Fler förslag på olika tälttyper och modeller mottags med stort nöje :)
 
Tunneltält.

* Bekvämt campingtält samt att ta med på kortare vandringsturer runt om i Sverige.

* Min sambo vill gärna ha bra plats i absiden.
* Inget tegelhus på ryggen. Såklart skall det klara av det svenska vädret!

Med dessa krav så faller Alla kupoltält bort och kvar är Tunneltälten!!
Jag tycker att ni ska köpa ett 3 GT av någon modell, då har ni lite mera space samt fullstor absid.

*Fjällräven Abisko Endurance 3 är stort och rymlig och väger 3 kg.

*Hilleberg Nammatj 3GT Lite större än Abiskon och väger 4 kg
*Hilleberg Kaitum 3GT Störst av de tre ovan och väger 4kg.

Sedan har du även Hilleberg Nallo 3GT samt Anjan 3GT från 2,5-3 kg, men dom är lite mindre än ovanstående på insidan samt i absiden.

Du kan även knäppa lös delar eller hela innertältet om du vill ha mera space på alla ovanstående modellerna.
 
Jag brukar utnyttja rådande Hilleberghets och kan varmt rekommendera att ni gör detsamma om ni inte har superbråttom.

Många ska prompt ha Hilleberg och köper ett nytt, använder det ett par nätter och säljer det efter något år när man inser att hobbyn inte tog fart. Ibland alldeles för dyrt, men i regel verkar de vanligaste modellerna gå att hitta nästan oanvända för runt 70% av nypriset.

Jag brukar handla dessa tält, antingen via blocket eller köpesannons här på utsidan, och de har betingat samma pris eller mer när jag sedan provat vidare i sortimentet. Det är sjukt att det fungerar så, men i takt med att HB fortsatt höjer sina priser så verkar andrahandsmarknaden vackert haka på.

Nammatj 3GT är ganska vanligt förekommande begagnat. Kaitum 3GT är ett bekvämare tält (större invändig rymd, en extra ingång och absid) men verkar inte fullt lika vanligt. Båda passar era önskemål bra.

Det var mitt tips, men visst finns det andra fina tält.
 
Initialt tycker jag ni kan testa med ett Outnorth "Urberg Rapadalen" som är ett bra tält för 2+ personer med en rymlig absid, öppningen på långsidan och ett helt oslagbart pris (dessutom -20% om du tecknar dig för deras reklammejl just nu) i förhållande till användbarhet etc.
 
rättelse

Jag tycker tält med in/utgång på långsidan har en klar psykologisk och praktisk fördel, särskilt om man som ovan upplever att det är rörigt, instängt och knöligt att ta sig ut och in. Ett tvåpersonstält med var sin in/utgång på var sin långsida, t ex ett sådant (eller trepersonsversionen, den vääger fortfarande inte mycket) kan då kännas betydligt mer acceptabelt, än ett tält med större golvmått, men bara ett smalt "inlopp" i ena kortändan.
...fast nu ser jag att jag länkat till fel tält.
Det var det här jag hade i tankarna, och fördelen är fr a att yttertältet går att sätta upp först (alt. samtidigt med inertältet). Det har också rymligare absider.
Men det finns fler tillverkare som har tält med ungefär den arkitekturen, jag ville mest visa ett exempel.
 
Då mitt MSR Hubba Hubba med dekorationer i form av lagningar med silvertejp inte föll in på sambons smak så blev det ett Exped Orion Extreme II. Rymligt med högt i tak samt många stormlinor skapar en trygghet om ovädret skulle slå in samt luftig känsla för att slippa trängas.

Tyckte iofs personligen att mitt hubba hubba dög bra efter över 300 nätter men men... :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...