Tält tält och åter tält.

Tänkte mera om man sätter upp detta när det är mörkt och inte ser att det ligger i en liten dal.
Och så börjar det regna. Vill ju gärna inte ha en liten bäck rinnandes igenom tältet.

Råkade ut för detta med mitt Bergans Compact en bit utanför Helag. Vaknade på morgonen och tyckte golvet kändes så konstigt, som en vattensäng ungefär. Men inte fasen läckte det igenom inte. Var lite jobbigt dock att ta sig ut och in ur tältet med en bäck utanför dörren så flyttade det högre upp och där blåste det istället som satan, men det pallade Bergans finfint.

Jag har bara rejält positiva saker att säga om Bergans Compact faktiskt förutom en sak, och det är att kondensen inte fungerar riktigt optimalt. Jag kör med 6003 på två vuxna och tycker vikten 3.3 inte är så farlig och på två är det rejält med plats.

Själv skulle jag välja ett Six Moon Design Lunar Duo. Stor golvytta, två absider, 1,2 kg. Särskilt hardcore är det inte - inte mycket mer än ett ryggåstält från 80-talet, fast enkelväv.[/QUOTE]

Javist, men ett tält er ett tält och en tarp er en tarp :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Då har man vart på stan och provat ett antal tält med ett varierande resultat.

Hilleberg Soulo
Hilleberg Nallo 2
Hilleberg Allak
Hilleberg Kaitum
Marmot Nusku
Fjällräven akka
Vaude Taurus II

Alla tält var för korta i rocken, utom Kaitum som med sina 220 var större än tälten med "bättre" mått.
Innan jag bestämmer mig så ska jag även prova ett Hilleberg Jannu som är beställt till min lokala Naturkompani butik :)

Så snart snart så är min utrustning komplett.

Off topic, idag kom även min Marmot Atom long och kompassen som ska guida mig rätt.

Hur har det gått? Jag har själv problem med min längd, tyvärr är jag ett par cm längre än dig, 196. Har varit och kollat på de flesta av de tälten som skrivits om ovan, det enda jag fastnat för är HB Kaitum som jag får bäst plats i. Dock inte kollat in HB Unna än, har du?

Hur har det gått? Jag har själv problem med min längd, tyvärr är jag ett par cm längre än dig, 196. Har varit och kollat på de flesta av de tälten som skrivits om ovan, det enda jag fastnat för är HB Kaitum som jag får bäst plats i. Dock inte kollat in HB Unna än, har du?

Nä. Tyvärr har jag inte provat Unna. Den har ingen absid och är bara 1 person tält. Så det passade inte mig.
På Torsdag så kommer Kaitum och Jannu till min handlare så jag kan testa dom igen.
Efter det så köps det som passar bäst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips