Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden?

Hejsan. Jag och min flickvän har precis beställt detta tält från internet:

http://www.wild-outdoorlife.se/2219.asp

Jag beställde detta eftersom jag ville ha ståhöjd, mycket utrymme med ett bra "förtält" och detta hade stora fönster med bra ljusinsläpp

I efterhand nu så ser jag att innerhöjden bara är 170 cm. Jag är 183 cm och flickvännen är över 170. Tror ni det kommer bli jobbigt i längden att inte ha "full ståhöjd"och ska jag isåfall ångra mig eller är det ingen fara?

Ska resa ett par dagar om året, kanske en vecka eller två framöver.

Ståhöjd

är betydligt mindre viktigt än sitthöjd IMHO.

Men detta är enbart tycke och smak.

Var skall du tälta? Vikten respektive packvolymen på tältet ett problem?

Stora fönster ger drivhuseffekt har du tänkt igenom det?

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Utan att vara för hilleberg-besserwisseraktig:

Vad skall du ha tältet till? Vilka turer? Campingplatser och andra gräsmattor/ängar, skogen eller fjäll? Duger till det förstnämnda.
12 kg för ett 3 personerstält är brutalt mycket. Även med stor förgård. Jag skulle satsa på ett tält med bra sitthöjd och komplettera med en tarp i ståhöjd att sitta under och för matlagning. Det ser heller inte ut att vara det snabbaste tältet att slå upp. Är du beredd på att spendera 20-30 minuter på det, när det regnar och barnen är blöta. Går det att slå upp inner- och yttertält samtidigt?
Glasfiberstänger är billigare än aluminium, men om de går av blir det tusen stickor. Oreparerbart i fält.

Men på bilsemester och campingplatser fungerar det säkert bra.

AV

Jag ska inte vandra utan bara åka med bil och campa på campingplatser.

Gällande växthuseffekten så kan man dra för fönstrena när man vill. Det visade sig vara 180 i höjd så behöver knappt böja på huvudet. Bara 4 futtiga cm ifrån men alltid får man beslutsångest. Aja, nu har jag beställt tältet och jag kommer säkert vara supernöjd med det förhoppningsvis.

Jag såg ett youtubeklipp på hur man sätter
Ihop tältet och det såg otroligt lätt ut att sätta upp men så kan det alltid se mycket enklare ut än vad det är:)

Min lastbil var nästan decimetern kortare än mig invändigt och det var inget jätteproblem under de månader jag tillbringade i den. Det är högt nog för att man ska kunna klä sig, osv. En pall kan vara bra som omväxling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips