Tält från Northstar

Jag har ett WBT2 som jag har sovit i några nätter nu, dels bara tillsammans med dryga 30 kilo borzoi (extremt jäkla långbent hund som liksom din gillar att bre ut sig), samt tillsammans med nämnda hund och min pojkvän. Skulle väl inte rekommendera det om man inte gillar att gosa med sina tältkamrater, men för oss gick det bra, trots regn och rusk.

3-manna

Står som så många andra, i valet och kvalet mellan Bergans Kompact Light 2 och Northstar WBT2.

Angående användning så kommer den vara ganska mångsidig, men främst bestå av två personer (175 resp 165 cm långa) och en 35kg hund (som gillar att bre ut sig), som kommer vandra i Alperna på höst och vår, så väl som Västra Götaland på allt mellan vintern och sommaren.

Hjälp mig med råd!

Spontant skulle jag råda dig att köpa ett 3-mans tält med tanke på att ni ska vara två pers samt en hund! Bergans compact light 2 har jag bara prövlegat i affär, för mig med mina 190cm skulle det funka som stort enmans tält...

//A

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vi har hittills sovit i ett Everest Travel Bike 2, som har så liten absider att vi fått ha ryggsäckarna i tältet. Utrymmesmässigt har vi ändå överlevt, så bör nog fungera med WBT2/Bergans, som ändå båda har avsevärt mycket mer plats. (Travel Bike 2 har dock andra nackdelar, som att det blåser rakt igenom det och att det är orange, två saker som varit rejäla nackdelar när vi tältat i kalla tyska skogar.) Så hade även vi tänkt sy en sovsäck/tvångströja till byrackan av en gammal dunjacka, så blir han kanske mindre benägen att ta små (men smärtsamma) promenader i tältet på morgonkvisten. :)

Nu blev det iaf Bergans Kompact Light 2, eftersom jag fick tag i det för nästan 1000 spänn mindre än vad WBT2 kostar, och jag dessutom kunnat testa det i affär. Återkommer med rapport!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips