Tält från Ferrino - italienskt märke

Ferrinos Absid

Märk väl att Spectre2 har abside och ingång på båda sidorna. Nog ryms rygga, kängor eller stövlar för en person i en absid.
/lagö

Jo såg det, men den verkar från ritningen inte stor, men den kanske går upp direkt.
Har man barn behöver man ett utrymme för utrustning och uppehåll vid regn, samt matlagning.
Gillar inte att laga mat i absiden, men ibland måste man.
Jag ska försöka få tid att titta på absiden, har lärt mig att det som ser bra ut på pappret inte alltid är sanningen.

Det är ingen absid som man sitter i. Ska man laga mat där, exv. när det regnar, får man själv sitta inne i tältet.
/lagö

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inget självstagande

Hade hemma ett Svalbard 2 från Ferrino, som enligt min erfarenhet har väldigt fina tält. Det uppgavs som självstagande i katalog och i kontakt med UtNu, men var det inte enligt min mening då det behövdes flera pinnar för att spänna ut absiderna. Jag skickade tillbaka tältet utan problem och köpte sedan ett Vaude Space K2, som jag är väldigt nöjd med. (Den modell som introducerades ifjol) Gott om utrymme och stora absider. På grund av den usla eurokursen har det blivit väldigt dyrt nu tyvärr. Tur att jag köpte ifjol.
Nu närmar sig priset Hillebergs Staika som annars är ganska likt, men dom verkar också prissätta i Euro.
C.

Bättre sent än aldrig

Fick du något regn på tältet när du var i Sarek??

Upptäckte att en fråga har förblivit obesvarad sedan mer än ett år. Ursäkta för det!
Sedan dess har det blivit två turer till med totalt ca 25 tältnätter.
Första turen -09 var det kalasväder hela tiden så det blev inte något verkligt test.
Turerna -10 och i år hade vi mer varierat väder med både blåst och regn, men fortfarande inga problem med tältet. Det jag gjorde redan innan den första turen var att byta ut tältpinnarna av rund aluminiumtråd till V-profil som ju sitter bättre fast i underlaget när det blåser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips