tält eller bivacktält.

Aldrig igen Bivacktält

Har aldrig känt mig så blot under regnet. Kondensen blev otålig, går inte att röra sig eller stretcha ryggen eller benen, om man behöver kissa allt blir blot medan man kommer ut och in igen. I tältet man kan skriva, stretcha, leta efter grejer i ryggsäcken , kissa i en flaska om det regnar mycket och sen slänga...i en bivacktält man måste lägga som en lik. Tältar ger känslan av frihet inte en bivack....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har haft ett Marmot Home Alone Bivy ett tag, men sedan senaste turen tänker jag både en och två gånger innan jag går och lägger mig. Detta var det som hände, i tältet finns där en lapp som påminner användaren att drar man igen dörren helt dör man. Det blir helt tätt.

Denna natten lämnade jag precis som alla andra nätter då jag använt tältet en glipa på ungefär 1dm (inte mer i alla fall). Jag somnade. Vaknar någon efter någon tid helt uppe i varv. Jag svettas samtidigt som kippar efter andan. Det kändes som tiden gick i slowmotion och jag hörde bara hur jag kippade efter andan utan att få något syre.

Sliter upp dörren till tältet och återhämtar mig, drar igen och går och lägger mig igen (reflekterade aldrig över varför det blev som det blev). Detta hände ytterligare två eller tre gånger. Den sista gången gick jag ut ur tältet för att sätta mig ned. När jag skulle krypa in så såg jag "WARNING FOR SUFFOCATION".

Då slog det mig som en blixt från klar himmel att det var detta som höll på att spöka. Sov med dörren helt öppen resten av natten utan problem..

Läskigt.
Har haft detta tält med i version två med båge även vid fötterna.
Just det där med stängd dörr var en av de anledningar som gjorde att jag sålde mitt tält igen. Hade testat det med flit en gång att bara vara i tältet med stängd dörr och luften blev obehagligt rätt fort :p Man måste har det öppen och då behövs en tarp varje gång det regnar lite. Funderade på att göra ett litet extra tak från tältbågen ned till främre jordpinnen men eftersom tältet även hade världens problem med att få ut kondens så sålde jag det istället.
Känns lika bra att ha med en bivysäck och en tarp istället eller att man satsa på ett 6-800g tält från t.ex vaudee eller så)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips