Tältköparhistoria.
Jag ska sammanfatta mina tälköparbekymmer här.
Inför sommarens två fjällturer, ingen av dessa särskilt krävande eller med extremt väder.
Första impulsen var att köpa ett Fjällräven Akka R/S Shape då det verkade ge mest utrymme för pengarna med rimlig vikt.
Plats behövdes för 3 personer och medelstor hund.
Då uppstod frågetecken kring vad tältet egentligen vägde, olika svar från alla och inget att väga hemma.
Nästa naturliga steg blev Hilleberg.
Herregud! Villade snabbt bort oss ibland modellerna med mer eller mindre sluttande innertält osv osv. Slutade med att vi skulle köpa ett Kaitum eller Keron GT, men vi skulle vänta till GetOut´s mässa i April.
Samtidigt så hade vi redan ett bra 2-pers tält hemma som ju kunde kompletteras med ett nyare och på så sätt dela upp vikten lättare, men totalvikten for ju upp.
Då dök några Norska alternativ upp, men de var antingen för små eller i prisklass med Hilleberg o då valde vi ju såklart HB.
Ja, ja, Så lätt är inte livet. Vaude gör ju fina tält, likaså mängder av andra tillverkare.
Kravet att resa hela tältet på en gång rensade ju lite bland de amerikanska som tur var.
Och plötsligt dök det upp ett tält på rea hos GetOut, ett Jack Wolfskin kupoltält, Expedition Dome eller något heter det. Stor o rymligt o självstagande o alla krav uppfylda utom vikten som skenade iväg till 4,5kg enl köksvågen.
Men, för 2000:- chansade vi, man kan ju alltid skänka det till Frälsningsarmén.
Och med undantag för en lite fånig lösning på absidöppningen funkade det perfekt till några nätter i fjällen över midsommar och håller säkert ihop över nästa trip oxå.
Sen ska Frälsningsarmen få det och jag köper ett HB, tror jag.
Lycka till i tältjakten!