Ta med systemkamera eller inte på vandring?

Åker om lite drygt ett dygn och har nu lagt fram allt som skall med och det inkluderar systemkameran, laddaren, minneskort o en vattentät påse. Kommer väl att ha lite mer packning än förra gången jag gav mig iväg men jag ska hålla koll på flygplansvågen o memorera.

Följ vandringen på www.pilgrimsvandring.se Där kommer bilder o text att läggas ut i realtid.

//Åsa

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig...

Hej
Nu har jag kommit hem från resan och har alltså facit i hand. Att ta med en stor o tung systemkamera kan jag tänka mig att göra igen, OM det inte regnar.

Under mina 15 dagar (2 resdagar, 1 turistdag o 12 vandringsdagar) har det varit 1 dag uppehåll, regn konstant i 4 dagar o regn varje dag resten av tiden. Det innebär att många av dagarna låg systemkameran i en vattentät påse i ryggsäcken och inte så lätt att bara ta ur för att fota något.

Jag har mest fotat med min lilla kompaktkamera, min Ixus. Men den blev också så blöt emellanåt av regn, fukt o kondens att det inte blev roligt att fota.

Så summa summarum: tar gärna med kameran om jag är säker på fint väder. Annars får det räcka med lilla kameran.

Så, nu vet jag det...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag hade med mig systemkamera på tågluff en gång. Det är ett av mina största resemisstag nånsin. Vilket bök att hela tiden dra på den, och där man bodde tordes man ju inte lämna en sådan utan uppsyn. Det blev till att ha med sig kameran på puben, sandstranden och andra helt olämpliga miljöer.

Men när jag drar till fjälls då måste systemkameran med. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lämnat den hemma även om det innebär 2-3 kilos extravikt.

Bilder

Varför åker du på en sådan vandring? Ska du springa maraton eller koppla av och göra en resa du minns?
Tänk dig att du plåtat något riktigt bra med din mobil. Om du i stället haft en kamera så hade du kunnat gjort något med bilden.
Christer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips