Hjälp mej ta bättre bilder!!!

Antar att det finns en del som är duktiga på att fota som läser detta forum.
Själv ä jag inge vidare å kan väldigt lite om kameror.

Köpte mej en Canon IXUS V2 i sommras, kanon bra kamera framförallt får den plats i fickan och då tar jag ju med mej den.

När det är bra ljus ute har den inga som helst problem att ta skarpa bilder.
Men förra veckan skulle jag fota lite en sen eftermiddag när vi klättra. Jag klarar att få fram ljuset genom att ställa upp kameran till 200 eller 400 beroende på hur mörkt det är, men rörelse klarar den inte alls i mörkret. När det är ljust tar den "snabba" kort å rörelse är inga problem.

Slutar tid å bländare???? Jag antar att man ska ha kort slutartid men ändå släppa in mycket ljus. Vad jag hittat i instruktionsboken är att man kan öka slutartiden men inte minska den??

Någon som kan ge en vilsen själ lite tips??

Tack på förhand / Manne
 
Tips, www.fotosidan.se!

Prova att ställa frågan på http://www.fotosidan.se i stället, samma typ av stället som utsidan.se fast där handlar det om fotgrafering i stället för friluftsliv! gratis medlemskap och mer plats för att ladda upp bilder där m.m. Där kan du säkert få hjälp.

/ Nicke
 
Slutartider - bländare

Snabbast slutartider du kan få med kameran är på högsta ljuskänslighet (400), minsta zoom och därmed största bländare. Ljuskänsligheten är som bäst 2,8 vid minsta zoom. Med kameran inställt på 400 och bländaren på 2,8 och tidsautomatik på slutartiden får du en uppfattning om din maximala slutartid. Tänk dock på att skärpedjupet blir litet vid 2,8 så du får ställa in skärpan på huvudmotivet i bilden (t.ex. klättraren).

Mer än så går inte att göra annat än att invänta bättre ljusförhållanden :)
 
Variera, håll kameran stadig

permanne; sa:
Köpte mej en Canon IXUS V2 i sommras, kanon bra kamera framförallt får den plats i fickan och då tar jag ju med mej den. Tack på förhand / Manne
'*Kameran har Canon-optik med 2x optisk- och 2,5x digital zoom, den har en känslighet (ISO) från Auto, 50, 100, 200, 400. Ixus V2 har bländare 2,8-4 och zoom 5,4-10,8mm, detta motsvarar 35-70 mm på en vanlig 35mm kamera. Man kan antingen ta kort i auto (0,5m-oändligt) eller makro (0,10m-oändligt).Slutartiden är automatisk och går från 15-1/1500s'
Ljust, molnigt inga problem. Kom ihåg att du kan 'låsa kameran' rikta siktet mot huvudmotivet, tryck ner knappen tills du får nåt ljud, nu är kameran låst. Sedan kan du flytta siktet utanför huvudmotivet och få bilder med varierande komposition. http://www.kodak.com/global/en/cons...s/composition/photoProgramCompMainClass.shtml Ta helbilder, halvbilder och närbilder men glöm inte extrema närbilder. Tänk på läsriktning från vänster till höger.
Dåligt ljus är dåligt ljus. Det vi tycker är ljust är för mörkt för kameran men den varnar väl för dåligt ljus?
Den kan ta på 1/15 s vilket ger skaknings eller röreslsoskärpa om du inte håller kameran stadigt eller om motivet rör på sig. ASA 400 5,4 mm bränvidd och stadig hand. Ta stöd som en 'skytt', smek avtryckaren.
Du har en digital kamera, lek med den för bilderna kostar inte så mycket. Be andra kritisera dina bilder, helst en med erfrenhet av att 'läsa' bilder.
--
Det var en konstigt lång länk, kan inte få den kortare // Roland
[Ändrat av walk_alone 2002-11-24 kl 23:38]
 
Slutartid och bländare och filmkänslighet (ISO) är egenskaper som är beroende av, och påverkar varandra. Är det soligt ute och du använder en hög filmkänslighet ex 400, så kan du ta bilder med en snabb slutar tid och/eller en liten bländaröppning, ex 1/1000 F8.0 Blir det mörkare måste du antingen förlänga exponeringstiden eller välja en större bländaröppning. Detta gäller även om du väljer en lägre filmkänslighet ex 50. När exponeringstiden går ner på 1/30-1/15 sekund börjar det bli kritiskt för skakningsoskärpa beroende på vilken brännvidd man använder. Man klarar helt enkelt inte av att hålla kameran tillräckligt still under den tid bilden tas. Då är det bara att ta till stativ, vilket dock kräver att även motivet är helt still, eller använda blixt. Den inbyggda blixten i IXUS V2 är dock ganska klen så motivet kan inte vara mer än några meter bort. Varför är det inte bäst att alltid välja 400 som filmkänslighet? Jo, denna påverkar bildkvaliteten. En lägre filmkänslighet ger i regel finare korn i bilden. En högre ger mer korn. En bild som blir för mörk kallar man underexponerad, en som är för ljus kallar man överexponerad. Med ett bildbehandlingsprogram (ex photoshop) kan man till viss del kompensera detta, men påverkar då även bildkvaliteten något. Mitt tips är att du köper en bok om grundläggande fotografering. När man lärt sig dessa grunder blir det genast lättare att förstå varför bilderna blir som dom blir under olika ljusförhållanden och hur man kan påverka det.

Lycka till!
/Dave
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SannaM92 Hjälp med D60 Fotomotiv 4
Leibolmai Hjälp ! Fotomotiv 0
bash Länk till forum eller hjälp!?! Fotomotiv 9
svindel Hjälp med ett ovanligt fotomotiv Fotomotiv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.