T-spritbrännare

Måste en T-spritbrännare ha hål o en massa finesser ?
Brännaren till min ABU-rök är bara en skål
Har inte jämfört de här olika brännarna, men det kanske ni har ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du kan lese mye på disse sidene, og lenkene de peker til:
http://art.simon.tripod.com/Stoves/
http://www.kruegerservices.com/fritz/osp/perf-data.html

Samtidig har vi nok ulike erfaringer og oppfatninger her også.

Jeg har fått omtrent lik effekt ut av en "pepsi can stove" modifisert til samme høyde som Trangia.
den veier 14 gram.

På den annen side så vil nok en enklere konstruksjon kunne være nesten like god, eller bedre
PASS Stove (8 h) virker veldig interessant, jeg har lyst til å teste den.

Merk T-rød er ikke like bra som enkelte spritarter som brukes i andre land.
20% metanol i T-rød gir null sot! men husk metanol er farlig.

Min versjon ser du på
http://geocities.com/dagskarlsen/

dsk

Men som du ser har också alla de hemgjorda varianterna "hål o en massa finesser", oftast t o m mera än trangiabrännaren.

Det handlar i stor utsträckning om att man vill påverka verkningsgraden och spridningen av värmen.

Aaron på Brasslite (www.brasslite.com antar jag att han fortfarande har) experimenterade en hel del, men jag är inte helt säker på om det står så mycket på hans hemsida om det längre. Även Sgt ROck har gjort en del experiment (jag minns aldrig adressen till hans hemsida).

Det finns (eller fanns i alla fall) en Yahoo-grupp som heter Backpacking stoves, där diskuteras det ganska mycket om olika varianter. De minsta och enklaste brännarna är helt enkelt "koppen" från ett värmeljus.

Men som du ser har också alla de hemgjorda varianterna "hål o en massa finesser", oftast t o m mera än trangiabrännaren.

Ikke alle har.
Forøvrig benyttet vi små metall bokser med lokk som inneholdt sprit i fast form når jeg var i militæret.
Disse holdt bra i nødrasjonene, og effekten var ikke dårlig, ei heller om dy fyllte opp en tom boks med bomull og rød-sprit.

Av og til er det litt nederlag å nøye seg med det enkleste....selv om det er bra nok.

Kanskje noe å tenke over?

Det er antagelig mer å tjene på rett spritkvalitet, kjelestød, og vindskjerming.

dsk

Ikke alle har.
Forøvrig benyttet vi små metall bokser med lokk som inneholdt sprit i fast form når jeg var i militæret.
Disse holdt bra i nødrasjonene, og effekten var ikke dårlig, ei heller om dy fyllte opp en tom boks med bomull og rød-sprit.

Av og til er det litt nederlag å nøye seg med det enkleste....selv om det er bra nok.

Kanskje noe å tenke over?

Det er antagelig mer å tjene på rett spritkvalitet, kjelestød, og vindskjerming.

dsk
Du har fullständigt rätt !!, dsk, enklast är alltid bäst !

Frågan är ju hur hög verkningsgraden är på de enkla brännarna. Om det går åt dubbelt så mycket sprit så är det en rätt stor skillnad.

Trangias brännare är långsam men har en nästan oslagbar verkningsgrad. Brasslite kommer i närheten, men inte hela vägen har jag för mig. Men den vinner på att själva brännaren är lättare än trangias.

Utan att ha gjort några mätningar, måste jag i sammanhanget påpeka att jag senast för några veckor sedan noterade den sällsynt dåliga verkningsgraden på en abu-brännare. Verkade som om spriten förångades ur koppen snabbare än den kunde brinna, vilket medförde att våra små aborrar krävde åtskilliga fyllningar med sprit för att bli genomvarma. Jag och min kompis lovade oss själva att ta med en trangiabrännare till nästa fisketur.

Utan att ha gjort några mätningar, måste jag i sammanhanget påpeka att jag senast för några veckor sedan noterade den sällsynt dåliga verkningsgraden på en abu-brännare. Verkade som om spriten förångades ur koppen snabbare än den kunde brinna, vilket medförde att våra små aborrar krävde åtskilliga fyllningar med sprit för att bli genomvarma. Jag och min kompis lovade oss själva att ta med en trangiabrännare till nästa fisketur.

Må innrømme at spritbrennere er mer for moro enn nytte.
Til vanlig anvender jeg Trangias gas brenner, eller Optimus Nova.
Sist jeg skulle bruke røkovn (en finsk cylindrisk versjon) brukte jeg gas, og det var bedre, og ingen sot.

Spritbrenner er av likevel både interessant prosjekt for speidere (scouter) og i skolen.

Jeg håper ingen ble sinte nå.

dsk

När man bara vill värma

Som t ex driva fukten ur en fuktig stuga, eldar man enklast direkt i en långpanna på golvet. Värmechocken trycker ut fukten ett par mm. Vädra och upprepa. Har sen sängutrustningen fått lufta, helst på rundstavar. Blir det snabbt tämlgen anständigt. Lufthål behövs inte i långpannan. Ca 3dl per gång och håll fritt från eldgängt samt akta skägg, ögonbryn och hår....
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips