T-sprit eller Gas?

Hej!

Ska ut på min första fjällvandring, Helags, en 6 dagars tur. Då hade jag tänkt att bo i tält och laga all mat själv.
frågan är ska man använda en T-sprit brännare eller en gas brännare?
för och nackdelar?
hur mycket bränsle går det åt?
jag har lånat ett trianga kök med T-sprit brännare eller ska jag komplettera med en gas brännare?

Tack på förhand
 
Gas är varmare, lättare att reglera, inget spill och lättare. Så vill du lägga ut ett par hundralappar är det värt det.
 
skrota trangia köket, ta med en trangia kastrull och köp en liten toppmonterad gasbrännare typ, msr pocket rocket. räkna 45 gram per person och dag, ca. 2 liter kokt vatten.. jag kan inte komma på en ända anledning till att köra t-dojja
 
Driftsäkert

Håller med övriga talare...Men lär väl säga att när det kommer till driftsäkerheten så är Trangian, eller den typen av brännare, oslagbara.

Lite info:

Att välja kök
Som alternativ till den öppna elden finns en hel skog av friluftskök att välja bland. Dyra och mindre dyra, enbränslekök och flerbränslekök, lättanvända och svårskötta, högeffektiva och en del "slöare" varianter. Vad man skall använda det till och vad det får kosta är de avgörande valen man står inför. Vi har inte det allra enklaste (då menas t.ex. fastbränslekök) och inte heller det allra mest avancerade (men nästan).

Effekt
Teoretiskt har motorbensin det högsta effekten (ca 11.000 kcal (Heptan:kemisk ren bensin eller akylatbensin välj då 4-takt då den är fri från smörjmedel som 2-takt innehåller)), tätt följt av gas (ca 7000 kcal till 10.800 kcal ) och fotogen (ca 10.200 kcal ). Sprit är bara hälften så effektivt (6.700 kcal ), och fasta bränslen har ännu lägre värde. De båda, av varandra beroende, faktorerna effekt och förbrukning förbättras betydligt med ett vindskydd och ett lock!

Bensinkök
Bensin är mycket effektivt, även på hög höjd och under låga temperaturer, och det finns att få tag på nästan överallt. Bensin måste innan bruk sättas under tryck och värmas, vilket kräver viss träning och "förarbetet" kan medföra en del sot och lukt. Den renaste förbrukningen och det högsta effekten uppnår man med ren bensin. Vanlig bensin innehåller tillsatser, som förorenar köket (bly, smörjmedel etc.) ju bättre bensinen är lämpad för motorer desto sämre är den för brännaren.

Gaskök
Gas är sparsamt, mycket rent och lätt att använda- ingen pump, ingen renare och ingen lukt. Funktionen blir tydligt sämre vid kalla temperaturer och högre höjder- här kommer gasen bara villkorligt eller överhuvudtaget inte alls ur sin behållare. Eftersom propan har ett högre brännvärde än butan (10.800 kcal resp. 7000 kcal ) är en motsvarande blandning i alpina och vinterförhållande något bättre.

Fotogenkök
Med undantaget att det är svårantändligt är fotogen mycket likt bensin. Det är även på vintern och på höga höjder en bra energileverantör men måste före bruk, som bensinen, sättas under tryck och värmas upp (lukt, sot). Även här krävs lite övning vid användandet.

Spritkök
Lätta och relativt rena att hantera, pålitlig och robust funktion utan tryck resp. munstycke. Genom deras ofta funktionella vindskydd är dessa kök utomordentliga vid dåligt väder. Vid temperaturer under fryspunkten måste spriten värmas upp och är, precis som i tunn luft, mindre funktionsduglig. Tunnas spriten ut med max 10 % vatten, sotas inte kärlen ned så mycket, å andra sidan minskar man då spritkökets, redan innan, rätt så låga effekt.

Flerbränslekök
Enstaka modeller är utrustade med olika munstycke och brännare och kan på så vis förbränna olika ämnen. Klarar både gas, bensin och fotogen med i stort sett samma munstycke.
Primus, Optimus, MSR m fl har sådana kök.
Idealiskt för världsresenärer med flera.

Hoppas du blir lite klokare !

Fjällguiden.
 
Du har fått en gedigen genomgång av olika bränslen. Men det enklaste för dig är väl att komplettera trangiaköket med en gasbrännare. Då har du vindskydd, kastruller och lock med på köpet.

Jag tycker gasen funkar bäst i 220-gr behållarna (motsvarar ungefär 1 liter t-röd, väg de båda så har du en hum om hur mkt vikt du tjänar) eftersom det kan vara svårt att få ut det sista ur de större behållarna när trycket sjunker.

Vill du köra med både hängslen och livrem så kan du ta med spritbrännaren till trangiaköket och en liten flaska t-bränsle som reserv. Då har du också möjlighet att pröva de båda varianterna i fält och se skillnaden.

Beroende på hur mycket och vilken sorts matlagning du ägnar dig åt så klarar du dig med en, eller högst två stycken 220 g gas-behållare på en sexdagars tur. (Givet att du använder trangiaköket med sitt vindskydd. Det finns dyrare alternativ med speciella värmeväxlare, men det är ingen idé för dig att satsa på detta som nybörjare.)

Blir du biten så kan du pröva dig fram tills du hittar en kombination som passar dig.
 
Eftersom du redan har en trangia så köper du dig en gasoltillsats till den och sedan ett par 230gram-tuber på biltema.

Och om du vill ändå vill prova på konceptet toppbrännare så kan du köpa biltemas 17-607 för 199:-

det finns förvisso lite lättare toppbrännarmodeller tom. i titan mm. för 4 ggr mer pengar men nyttan ökar inte speciellt mycket trots 4 ggr högre pris... glöm bara inte ett rejält fungerande vindskydd till toppbrännarna och/eller spindelbrännarna - för den delen slipper man fundera på när man har trangian.

Västerdalarna:

Vet inte hur du räknar energin, men gasol har högre energivärde per kg än bensin.
propan 95 ligger på 14.2 resp 12.89 kWh/kg enligt preem (övre och undre värmevärdet, övre värmevärde med vattnet som bildas i förbränningen utkondenserat medans undre värmevärdet vattnet fortfarande i gasform), butan några få decimaler mindre.

Räknar man med totala förbrännarvikter med tillbehör som pumpar och bränsleförpackningsvikten så är gasol och bensin/fotogen väldigt snarlika och det är ganska egalt vilket man väljer ur viktavseendet.

Dock vill man ha MF-brännar som är lika reglerbar som gasolbrännare för seriös matlagning så måste man välja noga - dom flesta MF-brännare är mer eller mindre full fart eller inget alls-brännare.

Den enda MF-brännaren som jag vet är nästan lika reglerbar som en gasolbrännare (efter förvämningen) där man kan ha mycket liten låga igång långa tider för sjudning är Optimus nova (utan +), skulle tro att det finns någon primus som också klarar detta.

dessutom är jag nyfiken på en recension av den nya MF-brännaren för trangia - den är ju primus idag och klarar väl både gas och bränslen - frågan är hur snålt det går att ställa lågan för sjudning när den går på flytande bränsle.
 
Hej!

Ska ut på min första fjällvandring, Helags, en 6 dagars tur. Då hade jag tänkt att bo i tält och laga all mat själv.
frågan är ska man använda en T-sprit brännare eller en gas brännare?
för och nackdelar?
hur mycket bränsle går det åt?
jag har lånat ett trianga kök med T-sprit brännare eller ska jag komplettera med en gas brännare?

Tack på förhand

Jag har trangiakök med gasbrännare. Funkar utmärkt. Otroligt snabbt och smidigt. Kom bara ihåg att man inte får flyga med gas. Den måste i så fall köpas när man kommer fram.
 
Hej!

Ska ut på min första fjällvandring, Helags, en 6 dagars tur. Då hade jag tänkt att bo i tält och laga all mat själv.
frågan är ska man använda en T-sprit brännare eller en gas brännare?
för och nackdelar?
hur mycket bränsle går det åt?
jag har lånat ett trianga kök med T-sprit brännare eller ska jag komplettera med en gas brännare?

Tack på förhand

Ser att du redan fått bra och informationsrika svar :)

Googlade runt lite och hittade följande angående på hur mycket bränsle det går åt beroende på vilket bränsle du använder, kom ihåg att det är uppskattade värden, förbrukningen beror på hur pass mycket du använder köket och hur du använder det.

Är du osäker så är mitt tips att ta lite extra bränsle (dock inte överdriva), visst det kommer väga mer men jag föredrar hellre några hekto extra än att behöva laga mat över öppen eld (vilket kan vara svårt beroende på vart man fjällvandrar, dvs tillgång på grenar, kvistar...etc)

http://www.pinal.se/forbrukning-c-62.html ...

mvh
Simon
 
Tack!!!

Tack för alla svar,
det blir en komplettering med en gasbrännare till mitt Trianga kök.
ser verkligen fram emot att vandra runt Helags och kocka. Ska packa så mycket mat som får plats i ryggan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Jonahf T-sprit panik Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.