Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr)

Tjena!

Ska till att köpa min första sovsäck, användningsområdet är: Skogsland i norra delarna av landet under snöfria delen av året. Jag kommer att ligga under tarp med liggunderlag direkt på backen och har en 65 liters Fjällräven Kajka som hela min utrustning ska få plats i.

Att välja sovsäck är minst sagt en djungel, men eftersom varken användningsområdet eller budgeten tillåter ngn dunsäck så går dom bort, men säcken kan inte vara hur stor som helst heller iom min ryggsäck.

Har hittat en säck som faller inom både angivet temperaturspann och budget och det är Haglöfs Taurius -5 (1095kr). Problemet är att det saknas fullständigt några måttupgifter på den säcken och den ser ruskigt smal ut på bild.
Jag är byggd mer som en björn (178cm-ca90kg) än en långdistanslöpare och det verkar som att sovsäckar mer är designade för slanka människor, vill inte gå på en mina här om ni förstår :).

Finns det någon här som har den säcken och kan tala för hur den är eller en säck i liknande prisklass/tempområde och kan ge några tips vore det mkt uppskattat.
 
Den ser smal ut

Åk till xxl och titta på säckar de verkar ha några bredare. Jag hade nog valt en riktigt billig sommarsäck (Min gamla kostade 300kr) som slit och släng och en bättre Höst/vintersäck som är tung (Min en Haglöf tcomf -11).
 
Ok, en billig lätt säck om sommaren säger du.
Hur långt ner i temp kan man gå då?. En säck som har en T-limit på +5 är ju betydligt billigare, mindre och lättare men även under sommaren kan det ju bli ner till bara ett par gr varmt, särskilt vid regniga dagar..

Jag har ju iof ullunderställ som jag kan ta med mig, men höjer det komforttempen så pass mkt att det räcker då?

Har mailat Haglöfs om måttupgifterna på Tauriusen men har inte fått svar ännu.

Sedan har vi alla dessa "Noname" och egna märken typ Urberg, Fjällmark mfl, man blir ju yr i huvvet :D.

Det är det att jag ska ligga under tarp som gör mig lite mer fundersam på komforttemp, säcken kommer att utsättas för fukt, om så bara genom luften som blir vid regnväder eller dagg tex,
 
Fick svar av Haglöfs idag om måtten på Taurius -5 säcken.
Total längd: 206cm
Bredd vid bröst: 162cm
Bredd vid höft:133cm
Bredd vid fot:108cm

De här måtten är ju omkrets så den har ganska standardmått 80/50 190cm storleksmässigt.
Då vet jag iaf att den är funkar storleksmässigt och den känns som ett "säkert" första val( man måst ju börja någnstans). Hellre en för varm säck än för kall tänker jag. Är det 15-20gr varmt på natten nu i sommar så tar jag bara på mig en långärmad tröja och skippar sovsäck ändå.
Tack för era tankar och råd!
 
Jag köpte två Tarius -5 på XXL när de sålde dem för runt 700:- här för någon månad sedan. En till min fru som är rätt bred om höfterna och en till min äldsta grabb. Båda gillade dem, har god plats och ingen av dem har frusit hittills trots temperaturer närmre nollan (i tält). Kröp själv ner i en 100kg, 188 lång och jag fick plats och kände ingen panik som jag kan göra om de är för trånga...

Nackdelen är att de är rätt stora och tunga, i varje fall den 190-längd jag köpte. I övrigt verkar det vara en bra säck tycker jag. Kan bara jämföra storlek och vikt med L.I.M DOWN +1 C.... där är det i varje fall en enorm skillnad vilket kanske heller inte är så konstigt. :)
 
Jag köpte två Tarius -5 på XXL när de sålde dem för runt 700:- här för någon månad sedan. En till min fru som är rätt bred om höfterna och en till min äldsta grabb. Båda gillade dem, har god plats och ingen av dem har frusit hittills trots temperaturer närmre nollan (i tält). Kröp själv ner i en 100kg, 188 lång och jag fick plats och kände ingen panik som jag kan göra om de är för trånga...

Nackdelen är att de är rätt stora och tunga, i varje fall den 190-längd jag köpte. I övrigt verkar det vara en bra säck tycker jag. Kan bara jämföra storlek och vikt med L.I.M DOWN +1 C.... där är det i varje fall en enorm skillnad vilket kanske heller inte är så konstigt. :)

Jag slog till pa Tariusen faktiskt, är medveten om att det medför kompromisser vikt och storleksmässigt med en syntetsäck, men då jag ska ligga under tarp och ofta paddlar kanot så vill jag inte köpa dunsäck det första jag gör.

700!! det är ju fanimej gratis det!...förstår att du köpte 2 :)

Man må ju börja någonstans och jag ligger redan ute med 5500kr för ryggsäck, tarp, markduk och liggunderlag redan så...det får bli så här i sommar/höst :).
 
Nu har du ju redan köpt men jag blir förvånad över Haglöfs vikter och storlekar. Hade själv en hemma på prov (minns inte modellen), Men 1.7 kg för -5 (komfort herr) att jämföra med min Marmot Trestles Elite 30 som är specad till -2.2 herr (EN testad) och väger 1050 i sin påse. Komprimeras till ca 7.8 l. Visst Haglöfssäcken är något längre då Marmot regular är specad till 183 men ändå. Har också en Mountain Hardware med ungefär samma spec, +1 komfort och strax över 1000g
 
Det råder nog inget tvivel om att Haglöfs använder sig av billigt syntetmaterial och kanske även föråldrad teknik i tillverkningen. I mitt fall så köpte jag den för att den var det billigaste alternativet som fanns tillgängligt som hade någorlunda rykte iaf...inte ngt Noname eller så.

Den är riktigt stor, gränsfall att den gick ner i ryggsäcken på tvären faktiskt.
Finns ju som sagt både bättre och lättare/mindre alternativ men ibland måste man välja det alternativet plånboken tillåter. Bara med tanke på hur stor den är så vet jag att om jag får blodad tand av det här med att ligga under tarp så kommer jag att uppgradera senare, tar helt enkelt upp för mkt (1/4 del) av ryggsäcken.
 
Det råder nog inget tvivel om att Haglöfs använder sig av billigt syntetmaterial och kanske även föråldrad teknik i tillverkningen. I mitt fall så köpte jag den för att den var det billigaste alternativet som fanns tillgängligt som hade någorlunda rykte iaf...inte ngt Noname eller så.

Den är riktigt stor, gränsfall att den gick ner i ryggsäcken på tvären faktiskt.
Finns ju som sagt både bättre och lättare/mindre alternativ men ibland måste man välja det alternativet plånboken tillåter. Bara med tanke på hur stor den är så vet jag att om jag får blodad tand av det här med att ligga under tarp så kommer jag att uppgradera senare, tar helt enkelt upp för mkt (1/4 del) av ryggsäcken.

Nja,Polyestervadd är Polyestervadd oavsett vad marknadsförarna hittar på för fantastiska namn på vadden. Skillnaden mellan olika fabrikat är liten, så tro inte på några magiska skillnader mellan tillverkare. Att sy in en matta av vadd mellan två nylontyg är också mycket enklare än en dunsäck med individuella fack, mellanväggar (elastiska i många fall) etc
Min erfarenhet är att en 3-säsongs fibersäck som klarar lite under nollan väger 1600g+ utan packpåse varav minst 1200g är fibervadd. Loftet i en fibersäck komprimeras också ganska snabbt av förvaring och transport, så räkna med att säcken tappar några graders isolering de första åren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.