Synpunkter på tält

Tycker att tältet ser okej ut.

Utan närmare uppgifter är det dock svårt att veta, vad du menar med "lämpligt för svenska fjällförhållanden med allt vad det innebär".
Om detta "allt" även innehåller vinterturer då skulle tältet väl kunna vara lite för klen.

En sak som slog mig var att det fanns olika uppgifter om yttertältets beskaffenhet. Är det dubbelsidigt silikoniserat eller silikoniserat på utsidan och PU-belagt på insidan?? Bägge uppgifter står på tillverkarens hemsida.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tycker att tältet ser okej ut.

Utan närmare uppgifter är det dock svårt att veta, vad du menar med "lämpligt för svenska fjällförhållanden med allt vad det innebär".
Om detta "allt" även innehåller vinterturer då skulle tältet väl kunna vara lite för klen.

En sak som slog mig var att det fanns olika uppgifter om yttertältets beskaffenhet. Är det dubbelsidigt silikoniserat eller silikoniserat på utsidan och PU-belagt på insidan?? Bägge uppgifter står på tillverkarens hemsida.

Jag hade enbart tänkt använda det vår-sommar-höst i skogsmiljö och endast sommar i fjällmiljö. Men även sommaren på en Sarektur kan ju vara ganska hård.

Tältet verkar ha invänding PU-belagd yttertältsduk med 1500mm vp. Jag hade nog förväntat mig dubbelsidigt silkonbelagd yttertältsduk och bättre vattenpelare på ett tält som ändå kostar 450€. Dessutom rejält trångt invänding för två vuxna med liggmått 120/100x215 cm, ett normalt tvåmanstält har oftast 130x220 cm i liggmått som ger mer utrymme för att röra sig och för uppblåsbara liggunderlag. Beakta att liggunderlag i storlek Large kan var ca 63cm breda, och då blir det trångt i det tältet. Dessutom verkar innertältet vara helt i mesh vilket blir dragigt om du tar med tältet på fjälltur.
Jag tycker du skall se dig om efter alternativ, då du ändå är beredd att investera så pass mycket i ett nytt tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips