Synpunkter på ensamvandring Kvikkjokk-Vaisaluokta via Luohttolahko, Niejdariehpvagge

Hej
Har funderat lite över vad som skulle bli årets vandring men behöver skjuta på den till nästa år. Skulle ändå vilja ha era synpunkter på om den är genomförbar utan större svårigheter.

Jag har tidagre vandrat i Jämtlandsfjällen och delar av Sarek men inte gjort några svårare vad.

Grov turbeskrivning: Kvikkjokk - Pårek - Luohttolahko - Niejdariehpvagge - Alkavare kapell - Nasasvagge -
Guohpervagge västerut - gå mellan Luvddo och Njierek ner mot Padjelantaleden, Nordkalottenleden till Vaisaluokta

Tidpunkt: slutet av juli, början av augusti.
Sträcka: ca 12 mil
Tid: 10 dagar.

Behöver jag korta ner turen kan jag gå väster om Gisuris och avsluta i Annonjalmme. Det blir drygt en mil kortare. Båttiderna passar även bättre (tidigare år har senaste båten till Ritsem gått 1425 från Vaisaluokta och 1855 från Annonjalmme, dessutom har morgonturen från Annonjalmme passat bussen till Gällivare (men då missar jag en efterlängtad dusch i Ritsem)).

Jag har sökt vad som är skrivet här på utsidan och även i några Sarekböcker om den sträckning jag planerar att gå.

Några frågor
  1. Vilka ser ni som de svåraste vaden på turen?

2. Det är ont om bra tältplatser på Luohttolahko. Jag har läst att det skall finnas ytor bla vid Luohtojavvre. Känner ni till om det finns några som ligger närmre Noajdde? Vid fint väder är tanken att gå upp på toppen av Noajdde.

3. Korsa Sarvesjåhkå. Tanken är att ta mig ner till den kanjon som ligger nära renvaktarstugan. Både för att det blir ett bra fototillfälle men också för att jag sett bilder där personer stått bredbent över kanjonen. Är det ett bra ställe att går över?

4. Vad av Alggajåhkå, är bästa platsen direkt där Niejdariehpjågåsj rinner ner? Vilken sida av Niejdariehpjågåsj bör man gå på?

5. Vad av Guopherjåhkå, är bästa platsen direkt där bäcken från Nasasjavrre rinner ner?

Bilagor

• Kvikkjokk - Vajsaluokta.jpg
    Kvikkjokk - Vajsaluokta.jpg
    602.2 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Hej
Har funderat lite över vad som skulle bli årets vandring men behöver skjuta på den till nästa år. Skulle ändå vilja ha era synpunkter på om den är genomförbar utan större svårigheter.

Jag har tidagre vandrat i Jämtlandsfjällen och delar av Sarek men inte gjort några svårare vad.

Grov turbeskrivning: Kvikkjokk - Pårek - Luohttolahko - Niejdariehpvagge - Alkavare kapell - Nasasvagge -
Guohpervagge västerut - gå mellan Luvddo och Njierek ner mot Padjelantaleden, Nordkalottenleden till Vaisaluokta

Finns det en anledning till att inte ta höger i Alkavagge, och gå genom de spektakulära dalarna på väg norrut?

1. Korsa Sarvesjåhkå. Tanken är att ta mig ner till den kanjon som ligger nära renvaktarstugan. Både för att det blir ett bra fototillfälle men också för att jag sett bilder där personer stått bredbent över kanjonen. Är det ett bra ställe att går över?
Det lättaste stället att gå över, speciellt om du är ensam, är nog längre upp där vattnet breder ut sig vid uppstignigen till Niejdariehpvagge. Men jag har aldrig varit nere till kanjonen.

Finns det en anledning till att inte ta höger i Alkavagge, och gå genom de spektakulära dalarna på väg norrut?
Ang att inte ta höger i Alggavagge - jag har länge velat gå förbi Alkavare kapell. Annars är nog skillnaden på att gå Alggavagge-Guohpervagge jämfört med min utritade rutt bara några kilometer. Avslutet skall helst bli Vaisaluokta, dels för att jag aldrig varit där, dels för att jag avslutat i Annonjalmme vid ett par tillfällen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.