Sylarna runt, startpunkt?!

Planerar att ta mig runt i Sylarnatrakten och har funderingar kring startpunkt för vandringen. Jag kommer söderifrån och har funderat på bästa sätt att parkera bilen, vandra en slinga på ca 3-4 dagar och sedan återvända till bilen.

Jag har hört att man måste åka runt och anlända till Storulvån norrifrån, men det känns som det blir en massa bilåkande i onödan.

Så frågan är, kan man ta sig in i området på något bra sätt söderifrån och gå en fin tur under några dagar? Har någon erfarenhet av andra vägar i Sylarnatrakten??

///Magnus

Starta i Ljungdalen

Om du kommer söderifrån är det nog närmast att starta turen i Ljungdalen. Därifrån är det två dagars vandring till Sylarna, c:a 4 mil via Helags. På hemvägen kan man sedan gå från Sylarna till Gåsen och nästa dag vidare ner mot Ljungdalen igen. Gåsen-Ljungdalen är dock en något länge etapp.

///jonas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Glöm inte att ha gott om mynt till parkeringsautomaten, Den tar bara vissa kort Ex INTE Visakort.
///Matserik

magda136; sa:
Planerar att ta mig runt i Sylarnatrakten och har funderingar kring startpunkt för vandringen. Jag kommer söderifrån och har funderat på bästa sätt att parkera bilen, vandra en slinga på ca 3-4 dagar och sedan återvända till bilen.

Starta i Norge. Åk förbi Funäsdalen, vidare in i Norge och sedan upp på baksidan av sylarna. Vid Nedalshytta kan man parkera, och därifrån har du EN dag tillSylarnas fjällstation (och den dagen går du genom Ekorrdörren och vidare upp över Ekorrpaqsset och sedan förbi Tempeldalen. En oslagbart vacker vandring om man skall till Sylarnas fjällstation.

Efter detta fortsätter du Sylarna runt och tillbaka till bilen. Stressar du kan du göra det på 2 dagar. Med lite lugnare tempo gör du det på 3 dagar.

mvh Christian

Via Norge kanske....

Ett alternativ är att åka via Norge...sedan parkera vid Syldammen. Perfekt utgångsläge för att vandra kring Sylmassivet.

Go' tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips