Sylarna runt, startpunkt?!

Planerar att ta mig runt i Sylarnatrakten och har funderingar kring startpunkt för vandringen. Jag kommer söderifrån och har funderat på bästa sätt att parkera bilen, vandra en slinga på ca 3-4 dagar och sedan återvända till bilen.

Jag har hört att man måste åka runt och anlända till Storulvån norrifrån, men det känns som det blir en massa bilåkande i onödan.

Så frågan är, kan man ta sig in i området på något bra sätt söderifrån och gå en fin tur under några dagar? Har någon erfarenhet av andra vägar i Sylarnatrakten??

///Magnus

Starta i Ljungdalen

Om du kommer söderifrån är det nog närmast att starta turen i Ljungdalen. Därifrån är det två dagars vandring till Sylarna, c:a 4 mil via Helags. På hemvägen kan man sedan gå från Sylarna till Gåsen och nästa dag vidare ner mot Ljungdalen igen. Gåsen-Ljungdalen är dock en något länge etapp.

///jonas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Glöm inte att ha gott om mynt till parkeringsautomaten, Den tar bara vissa kort Ex INTE Visakort.
///Matserik

magda136; sa:
Planerar att ta mig runt i Sylarnatrakten och har funderingar kring startpunkt för vandringen. Jag kommer söderifrån och har funderat på bästa sätt att parkera bilen, vandra en slinga på ca 3-4 dagar och sedan återvända till bilen.

Starta i Norge. Åk förbi Funäsdalen, vidare in i Norge och sedan upp på baksidan av sylarna. Vid Nedalshytta kan man parkera, och därifrån har du EN dag tillSylarnas fjällstation (och den dagen går du genom Ekorrdörren och vidare upp över Ekorrpaqsset och sedan förbi Tempeldalen. En oslagbart vacker vandring om man skall till Sylarnas fjällstation.

Efter detta fortsätter du Sylarna runt och tillbaka till bilen. Stressar du kan du göra det på 2 dagar. Med lite lugnare tempo gör du det på 3 dagar.

mvh Christian

Via Norge kanske....

Ett alternativ är att åka via Norge...sedan parkera vid Syldammen. Perfekt utgångsläge för att vandra kring Sylmassivet.

Go' tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips