Sylarna i juni

Halloj!
Jag sitter och planerar en 3-4 dagars vandring i sylarna sista veckan i juni, vad tror ni jag har att vänta mig i vattenmängd?
 
Jag var där strax efter midsommar förra året. Kunde ha gått i skor... Men det hade tydligen varit ont om nederbörd då. SMHI har sidor med statistik så att man kan kolla normalnederbörd.

Finns en hel del info här på forumet, du borde få någon träff om du söker...
 
Halloj!
Jag sitter och planerar en 3-4 dagars vandring i sylarna sista veckan i juni, vad tror ni jag har att vänta mig i vattenmängd?

Jag var där i slutet av 90-talet och då låg det fortfarande så mycket snö att skidor hade varit lämpligare.
Har också varit med om att det har varit torrt och fint samma vecka...

Det kan alltså variera väldigt mycket beroende på snötillgång och väder. Normalt sluta snötäcket att växa i mitten av april, så kolla det lokala snöläget i maj...mycket snö, sen snösmältning, kan vara mycket vatten. Mindre snö, tidig snösmältning...lugnt och fint :).

Lite tidigt att sia ännu...;).

//J
 
Jag var där förra året i slutet av juni och det var (som Karolina skrev) ganska torrt. Men så hade det också varit kanonvarmt en period precis innan jag kom upp.

Har du lagt upp turen än?
 
Jag var där förra året i slutet av juni och det var (som Karolina skrev) ganska torrt. Men så hade det också varit kanonvarmt en period precis innan jag kom upp.

Har du lagt upp turen än?

Tack för alla svar.

Nix har ej lagt upp turen än, väntar på att fjällkartan skall dimpa ner i brevlådan. Men några tur tips skulle sitta fint. Vad gjorde du för tur 2007?
 
Tack för alla svar.

Nix har ej lagt upp turen än, väntar på att fjällkartan skall dimpa ner i brevlådan. Men några tur tips skulle sitta fint. Vad gjorde du för tur 2007?

Jag var ute själv sista veckan i juni förra året och gick rutten Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån, tältade hyfsat nära fjällstationerna. Förra året var det ju ingen vinter att tala om (precis som i år...?). Bar backe för det mesta. Jag trivdes bra i mina kängor, särskilt med tanke på alla de små enklare vaden som kom på vägen.

Vägen Storulvån-Sylarna var vacker och vädret var helt underbart, troligen ca 15-18 grader varmt och solsken hela dagen. Gympaskor hade gått bra. Men det var alldeles för mycket folk. Jag stötte nog på ca 30 ekipage under vandringen den dagen.

Sylarna-Helags var det konstant regn och blåst i ryggen hela dagen och kallt (det var nära noll under natten lite ovanför bergsfoten). Regnställ, mössa och vantar gällde hela dagen, uppskattningsvis låg temperaturen kring 4-8 grader. Landskapet är härligt och jag mötte bara en enda människa under hela färden, den 2 mil långa vägen var dock lite dryg för mig som är tämligen ovan. För det mesta bar backe, och ibland tämligen opålitlig snö (jag gick igenom ett antal gånger). Ett par vad som skor inte skulle räcka till. Väl framme var det för dåligt väder både den dagen och nästa för ett topptur, det låg tjock dimma över halva berget.

Helags-Gåsen: Jag gick inte hela vägen, utan stannade innan ån ca 3 km från Gåsen. Vägen var trevlig, men kanske lite långtråkig. Precis norr om krönet på berget som går ner till ån hittade jag en underbar tältplats. Solnedgången rekommenderas! Det här var enda platsen under mina fem dagar som jag stötte på mygg ovanför trädgränsen.

Gåsen-Tjallingen. Dag fyra gick jag via Gåsens topp till Tjallingen. Toppturen var värd de möra benen, men jag valde fel väg ner. Jag gick alldeles för länge i våtmark och skog nedanför trädgränsen - det gör jag aldrig igen. Mygg, mygg, mygg. Bättre att dra sig närmare ån tidigare efter att man gått ned från berget.

Tjallingen-Storulvån är bara 8 km snäll och ganska tråkig väg, så det betade jag av rätt snabbt. Jag skulle ändå hem på tidig eftermiddag den dagen.

Det var en trevlig tur, kanske lite långt att gå vissa dagar. Toppstigningen av Helags får dock bli en annan gång.... Jag lade in två bilder på min sida från vandringen.


/Anton
 
Senast ändrad:
2006

Var uppe med min scoutpatrull kring midsommar 2006 och då var det mycket snö kvar och mycket vatten. Firade midsommar med 3 grader snö/regn/hagel och så förstås blåst.
 
Tack för alla svar.

Nix har ej lagt upp turen än, väntar på att fjällkartan skall dimpa ner i brevlådan. Men några tur tips skulle sitta fint. Vad gjorde du för tur 2007?

Vi var ute sex dagar:

Måndag förmiddag kom vi till Storulvån och traskade mot Tjallingen (lite tråkig grusväg men fin utsikt vägde upp och gjorde den ok). Vid Tjallingen tog vi av upp mot västra bunnerstöten och tog oss upp över trädgränsen och traskade åt öster (fint värre tyckte vi!). I höjd med Tjallingklumpen vadade vi över tjallingån och slog läger nordöst om klumpen.

Dag två gick vi öster om Tjallingklumpen rakt söderut mot gåsen, la ryggsäckarna på ungefär 1200 m höjd väster om toppen och traskade upp för att kolla utsikten. Fint väder men lite blåsigt. Sedan gick vi vad vi tyckte var den finaste biten på hela veckan, ner till Gåsån. Gåsens mjuka sluttning i solens sken var underbar! Över gåsån och upp med tältet, fin tältplats.

Dag tre tog vi leden västerut till Sylarna.

Dag fyra gick jag och min kompis upp till storsylen. Syrran hade problem med hälsenan och fick nöja sig med en tur på herrklumpen. Trippen till storsylen var fin (upp via lillsylen), inte alls så mycket snö uppe på kammen så inga problem att gå där. Dock fick vi en skur med regn och hagel precis på toppen. Hemvägen åkte vi på rumpan nerför pyramidens sluttning i strålande sol. På kvällen kom tamrenen Leif och lade sig precis utanför vårt tält och låg där hela natten som en annan vakthund.

Dag fem och sex gick vi tillbaka till storulvån via Enkälen och Ulvåtjärn. Lite trötta ben och en sliten hälsena = kortare etapper. Trist väg tyckte vi dock...

Om jag åker dit igen blir det nog en sväng i Bunnerfjällen (lästips "okända fjäll"...) och/eller snasahögarna.
 
Tackar för alla svar, blir sugen att gå Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån.
Hoppas det blir möjligt med en topptur på Helags. Funderar även på hur det kan vara att knalla från Sylarna över gränsen till Nedalshytta och sen till Helags. Ser ut att bli närmare 2 mil längre om man gör så.
 
att bestiga helags är en promenad - förutsatt att det är torrt. inga händer eller så.
min tur en bit in i juli 1997:
Storulvån-Blåhammaren
Blåh-Storerikvollen
Storerik-Nedalshytta
Nedal-Sylarna ***
Syl-Helags
vilodag med bestigning
Helags-Vålåstugan
Vålå-Gåsen***
Gåsen-Storulvån

de stjärnmärkta etapperna var de finaste. den norska etappen, med utsikt över samma sjö hela tiden, var rätt långtråkig. p g a en hälseneskada gick jag mellan stugor. På norska sidan vore omvägen över Syltjønna ngt att ha med sig, med läger vid sjön. Med tält skulle jag f ö starta i Handöl och gå över Snasahögarna till Ulvåtjärn. Ovanför Helags stugläge finns en väldigt fin sjö att tälta vid, vackert inramad av massivet.

Detta år låg ingen bro över Sylälven, vad lär ha funnits en bit därifrån. Jag tror det var på sträckan Vålå-Gåsen , i Härjångsdalen,
som en bro fattades, men stengång var möjlig vid ett utlopp från en sjö. På Storulvån brukar de veta det mesta om läget.
 
Hmm, vägvalet kommer att bli svårt men jag har 4 månader på mig att bestämma. Oj vad lång tid det är kvar, känns som en evighet när man väl kommit igång med planering. Lämnar beslutet om vandring in i Norge öppet ett tag till.

En annan sak är det någon som kan ge mig tips på inköp av ryggsäck? Känner mig vilsen i detta hav av utbud. Gör man bort sig om man köper en säck för 1000-1500:- eller funkar det för kortare vandringar? Frågorna är många.
 
jag föreslår att du går till lämpligt utrustningsforum och ser igenom trådarna där.
större chans att få svar på egna frågor, också! priset säger väldigt lite om kvaliteten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
spiffa Vandring i Sylarna 8-11 juni? Fjällvandring 3
anton_karlsson_78_yahoo.se Sylarna i juni? Fjällvandring 2
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.