Sylätträff stockholm?

Jag har fått intrycket av att lättpackare mer än andra får för sig att tillverka egen utrustning och då framförallt kläder,räggsäckar och tarps/tält. D.v.s. olika typer av sömnadsarbeten. Vad som har slagit mig på senare tid är att tycks finnas ett antal människor som gärna skulle sätta sig vid symaskinen men inte riktigt vågar.
Efter den otroligt trevliga lättpackningsträffen förra veckan började därför idén om en sylätträff att ta form. Tanken var att man samlas en kväll eller helgdag beroende på vad som önskas. Vi som har sytt lite ställer upp och hjälper de andra med att komma igång. Eventuellt kan man tänka sig en gruppbeställning av tyg och mönster om intresse finns. Dom som har symaskiner tar med sig sina och sedan borde vi kunna få ihop ett par extra så att alla som vill får chansen att sy lite.

Frågan är därför:
Hur många är det som skulle vara intresserade av en sådan tillställning. Är det fler än jag som kan tänka sig att ställa upp som instruktörer.
 
Låter som ett bra initiativ!

Låter spännande med en Syträff!

Jag skulle gärna vilja gå på en sådan tillställning för att lära mig lite mer om hur syande fungerar.

Jag har sytt lite själv det senaste året, ett sovsäcköverdrag, lite packpåsar och ett "tarptält", men jag är tveksam över hur mycket jag kan tillföra som "instruktör". Jag har exempelvis ingen aning om hur man skulle sy sina egna kläder. Men jag lär mig gärna av andra!

Bra initiativ!

/Kristoffer
 
Har lagt så många tusen på utrustning att jag inte vågar tänka efter pga att jag inte kan/har lärt mig hur man gör. Så en till som är mycket intresserad! Rita och beräkna kan jag ställa upp med istället :)

// Jocke
 
Det är inte ofta det händer, men i ett sånt här läge ångrar jag lite att jag flyttat från Stockholm. Det hade varit kul att få vara med i en sådan grupp...
 
Flambera:
Tanken från min sida var att även de som aldrig trätt en symaskin förr skulle få chansen att prova. Så har man bara lite grundläggande kunskaper så är det alltid någon man kan hjälpa. Och sedan kan jag eller någon annan ge lite tips och råd om klädsömnad.

Joakim Ambrosson:
Kul, då är vi tre än så länge.
Studiecirklar kräver väll regelbundna träffar? Min grundtanke var endast ett tillfälle men å andra sidan la jag ju upp den här diskussionen för att se vad folk var intresserade av. Är det fler som är intresserade av en studiecirkel.
 
Låter jättekul - om det blir till våren är jag gärna med! (i år veckopendlar jag så jag är inte i hemma i Stockholm så mycket.)
Jag har sytt en del kläder, så där kanske jag kan hjälpa till med lite kunskap, men grejer har jag inte sytt så mycket än. Har planer på det dock, så det här låter super!

Kanske är det dock inte bara utpräglade lättvikts-personer som är intresserade?

Anneli
 
Kom att tänka på den här gamla tråden och vill lyfta fram den. Är det fortfarande någon som är intresserad, blev det någonting?

Anneli
 
Mycket intressant, men jag är livrädd att jag ska fastna med fingrarna i symaskinen så jag tittar helst på eller köper något av era första exemplar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Lättpackarträff i Stockholm 17 sept Lättpackning 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.