Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sy i kapellväv (helvetet på jorden?)
- Trådstartare tomvonmom
- Start datum
Jag såg en video nånstans häromdan som påpekade att när det blir som du beskriver tror folk normalt att det är övertrådens spänning som är fel, men det är egentligen undertrådens (men jag kan minnas videons fel).
Videon handlade om att om man lägger undertrådsspolen åt fel håll så hoppar tråden lätt ur undertrådsspänningen.
Men sen gäller det väl som sagt också var att tråden inte är för tjock i förhållande till nålen, för då är hålet för trångt för att dra upp under tråden.
Videon handlade om att om man lägger undertrådsspolen åt fel håll så hoppar tråden lätt ur undertrådsspänningen.
Men sen gäller det väl som sagt också var att tråden inte är för tjock i förhållande till nålen, för då är hålet för trångt för att dra upp under tråden.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hej,
intressant fråga. Det man kan göra är att ljustera undertrådens spänning. Jag syr själv en del på olika maskiner bl.a. kapell, segel, tält mm. Jag har inte heller någon ordentlig maskin utan syr med en Singer Heavy Duty eller på min gamla Husqvarna Automatic. På bägge måste jag lösa lite på undertrådsspänningen för att balansera ”trycket” på trådarna så sömmen blir jämn när jag använder tjock tråd. Du måste ta ur spolhuset och lösa lite på skruven där. (på Singern räcker det med att skruva bort plattan)
jag vet inte hur det är på dina maskiner men det är säkert ganska lika.
Jag tycker själv att det är ett större problem med matningen när man har hala tyger, det blir lätt ojämnt.
Mvh Jesper
skruven för undertrådsspänning:
å spolhuset.
intressant fråga. Det man kan göra är att ljustera undertrådens spänning. Jag syr själv en del på olika maskiner bl.a. kapell, segel, tält mm. Jag har inte heller någon ordentlig maskin utan syr med en Singer Heavy Duty eller på min gamla Husqvarna Automatic. På bägge måste jag lösa lite på undertrådsspänningen för att balansera ”trycket” på trådarna så sömmen blir jämn när jag använder tjock tråd. Du måste ta ur spolhuset och lösa lite på skruven där. (på Singern räcker det med att skruva bort plattan)
jag vet inte hur det är på dina maskiner men det är säkert ganska lika.
Jag tycker själv att det är ett större problem med matningen när man har hala tyger, det blir lätt ojämnt.
Mvh Jesper
skruven för undertrådsspänning:
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att det handlar om FRIKTION. Kapellväven har en beläggning som nästan kletar. är det mindre bitar som ska sys har jag duttat ut lite diskmedel på tyget där sömmen ska gå. Alternativt gnidit ett ljus. Det går nog med silikon oxå.
Hej, det bästa är väl att ha en maskin med både undermatning och övermatning av tyget/väven/läder/galon eller vad man nu syr.En av mänsklighetens största mysterier måste vara att sy en raksöm genom två lager kapelltyg. Denna till synes enkla uppgift har gäckat mig sedan den dag jag lagade mitt första båtkapell 2017. Jag har sedan dess betat av oräkneliga hushållsmaskiner, Singer Heavy Duty, Gritzner 1002, Jerome EasyJeans. Den enda som levererat är industrimaskinen, en Pfaff från 50-talet nere på klubben. Men bara när den är på humör, vilket inte är ofta.
Mitt problem är att knuten mellan undertråd och övertråd ALDRIG möts inne i tyget utan på undersidan. DVS, bryts tråden på ett ställe på undersidan så går sömmen upp snabbare än man hinner säga "glad midsommar"
Det märkliga är att internet verkar så tyst i denna fråga. Låt oss få ändring på det! Så fram med det, vad är era spezialtricks för att laga ett kapell?
Tack för svar på denna gåta!
Tom
Här är min setup i skrivande stund:
Symaskin Gratiner 1002
3,5 mm raksöm
Trådspänning satt på max!
Tråd SABA 40 Bomullsomsluten polyester
Nål Jeansnål 110
Kapellväv: Sumbrella Marin
Bild1 Ovansida
Visa bilaga 46394
Bild 2. Undersida
Visa bilaga 46395
Kanske ser ganska likt ut, men undertråden stiger upp son en rygg och går aldrig in i nålhålet.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg