Sweref 99 TM och Silva Multinavigator ver 2.19

Tyvärr stödjer inte Silva Multinavigator ver 2.19 koordinatsystemet Sweref 99 TM, som finns på de senaste kartorna från Lantmäteriet. Dock finns det en workaround som fungerar rätt hyfsat, då Sweref 99 TM i praktiken ger samma koordinater som UTM zon N33.

1 Se till att du ser mottagarens koordinater.
2 Tryck på "punkt-knappen[/I"] och pila ner till Positionsformat -> Ja
3 Bläddra fram till UTM/UTS ->Ja
4 Vid Auto[/BI] -> Nej
5 Pila fram till zon N33->Ja
6 Välj kartdatum WGS 84 ->Ja

Nu visas koordinaterna i Sweref 99 TM. Väjer du kartdatum RT 90, får du ett systematiskt fel på bortåt 100 m.

Önskar du gå tillbaka till RT 90 2,5 gon V, gör du på följande sätt

1 Se till att du ser mottagarens koordinater.
2 Tryck på "punktknappen" och pila ner till Positionsformat -> Ja
3 Bläddra fram till RT 90 grid ->Ja
4 Välj 2,5 gon V -> Ja
5 Välj kartdatum RT 90- Ja

Positionsformatet RT 90 ger en bättre överensstämmelse än Swedish grid. Dessutom kan man ju då styla genom att välja andra projektioner (t.ex. 5 gon V) :)
/Niklas
 
Men vad händer om man befinner sig i zon 32 (V om öst 12°) eller 34 (Ö om öst 18°). Kan man tvinga navigatorn att ändå använda projektionen för zon 33?
 
Ja

Men vad händer om man befinner sig i zon 32 (V om öst 12°) eller 34 (Ö om öst 18°). Kan man tvinga navigatorn att ändå använda projektionen för zon 33?

Ja, under förutsättning att du vid punkt 4 väljer "Nej". Default är ju annars Auto, som fås om du i punkt 4 väljer "Ja". Vid autoformat så får man automatiskrt "rätt" UTM-zon, d.v.s. zon 32 om man befinner sig väster om longituden 12 grader väst och zon 34 om man befinner sig öster om longituden 18 grader ost.

Ska dock villigt erkänna att då jag bor inom zon 33, inte har testat detta i zon 32 eller zon 34, men det borde funka så vitt jag kan begripa av menyerna.
/Niklas
 
Testa utan att resa

Nu har jag inte samma navigator som du, men vilken zon och vilka koordinater visas om du flyttar kartpekaren till väster om Strömstad (alt. till Gotland eller öster om Stockholm)?

Om en navigator inte stöder SWEREF 99 TM går det oftast att åtgärda genom ett eget nät (User grid) enligt Lantmäteriets anvisningar. Jag har skrivit om det i en tråd i början av detta år, sök på "sweref". På LM:s hemsida finns en tabell med kontrollpunkter där man kan testa att det har blivit rätt.
 
Silva Multinavigators bristande funktioner

Nu har jag inte samma navigator som du, men vilken zon och vilka koordinater visas om du flyttar kartpekaren till väster om Strömstad (alt. till Gotland eller öster om Stockholm)?

Om en navigator inte stöder SWEREF 99 TM går det oftast att åtgärda genom ett eget nät (User grid) enligt Lantmäteriets anvisningar. Jag har skrivit om det i en tråd i början av detta år, sök på "sweref". På LM:s hemsida finns en tabell med kontrollpunkter där man kan testa att det har blivit rätt.

Memme! Det märks att du inte har Silva Multinavigator, ty den saknar både kartbild och User grid..., så ingen av dina förslag är genomförbara på just Silva Multinavigator! Nice try!
/Niklas
 
Senast ändrad:
3 meter fel

Jag provade att knappa in punkten 67 grader norr och 24 grader ost och fick ett fel på 3 meter åt öster! Rätt OK med tanke på att det är en hobby-GPS. Hade däremot min Trimble ACU visat 3 meter fel så hade det däremot blivit ett jävla liv... :)

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Sweref 99 vs Sweref 99 TM vs WGS84 - skillnader? Navigering 6
Gardsiö Hur omvandla RT90 till Sweref 99 TM? Navigering 2
niking När kom SWEREF 93 UTM + lat/long Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 2
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 0
Henke_2008 Silva Atlas Navigering 0
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
niking Silva Multinavigator ver 2.18 Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
Hedin Silva Atlas + OziExplorer?? Navigering 2
niking Noggrannhetstest med Silva Multinavigator Navigering 9
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro Navigering 12
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
Krux Trött på Silva..... Navigering 21
...Uffe... Silva Multi Navigator ?? Navigering 10
robinw Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument Navigering 7
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
niking Uppgradering av Silva Multinavigator Navigering 0
ingeback Silva Multi-Navigator Navigering 6
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5
warthog_comhem.se SILVA Navigering 4
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
niking Silva Multinavigator? Navigering 4
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
bertilstenfeldt Silva Multinavigator Navigering 1
Silva Alti?? Navigering 0
danielfurudahl Rikets nät på multinavigator Navigering 3
Frea Multinavigator handdator Navigering 2
alfgus Silvas Multinavigator Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.