SILVA

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av
Silvas multinavigator och om den är
något att investera i. Eller om man
skall satsa på något billigare.
Stefan
 
Silva GPS

Hej hej

Införskaffade en dylik apparat för ca 1 månad sedan. Har nu hunnit med att testa den på alla möjliga sätt och vis. Jag tycker den fungerar förträffligt. Den låser snabbt och håller låsningen även i tät skog. Fungerar till och med i blen utan yttre antenn. En stor fördel att man, pga den inbyggda elektroniska kompassen, kan få bäring och avstånd till waypoints även då man står stilla. Tyvärr är kartprogrammet restat så jag har inte kunnat testa allting fullt ut.
Jag har iofs inte någon erfarenhet av andra GPS:er så jag har egentligen inte något att jämföra med. Vad jag förstår av det här forumet så är Garmins eTrex ganska populära. Garmin är ju rutinerade på GPS så det är säkert jättebra apparater. Mitt krav var dock at jag ville ha kompass och barometer/höjd funktion i.
Nu finns ju det även i någon av Garmins modeller. Dock tog jag beslutet efter att ha läst en del tester på amerikanska sajter (där heter Silva Brunton). Några minus har jag noterat 1) Batterierna tar slut fortare än vad som anges 2) Skruven till batteriluckan kunde ha utformats bättre 3) Displayen kunde varit lite tydligare. Men men ...på det stora hela är jag jättenöjd.

Lycka till
 
Garmin

De modeller från Garmin som har motsvarande finesser är GPSMAP 76S, eTrex Vista och eTrex Summit. Den sistnämnda kan dock inte ladda in några kartor.

Anders
 
Silva funkar

Visst fungerar Silvan bra, men tyvärr fungerar den dåligt med en del andra kartprogram än silvas eget (som är öken jämfört med Fugawi). Fugawi funkar dock ok med silva.

vidare tycker jag att menyerna är lite trist även om den fugerar.


Dessutom stänger den av sig ibland, när jag kör korta downhills och den har få tillbehör (jämför med t.ex. Garmin och Magellan.

/Niklas (har ej testat andra GPSer).
 
Silva funkar

Visst fungerar Silvan. Men tyvärr fungerar Silva dåligt med en del andra kartprogram än silvas eget Global Map planner. Global map planner är öken jämfört med Fugawi och knappast värd pengarna anser jag, se gamla inlägg). Fugawi funkar dock ok med silva.

Vidare tycker jag att menyerna är lite trista även om de fugerar. Jag skulle vilja se höjden i samma fönster som X och Y koordinaterna, valfritt mellan gps-höjd och barometerhöjd).

Waas/egnos kompatibilitet vore ju inte fel...

Dessutom stänger den av sig ibland, när jag kör korta downhills och den har få tillbehör (jämför med t.ex. Garmin och Magellan).

/Niklas (har ej testat andra GPSer än silvan).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
niking Sweref 99 TM och Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 6
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 2
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 0
Henke_2008 Silva Atlas Navigering 0
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
niking Silva Multinavigator ver 2.18 Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
Hedin Silva Atlas + OziExplorer?? Navigering 2
niking Noggrannhetstest med Silva Multinavigator Navigering 9
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro Navigering 12
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
Krux Trött på Silva..... Navigering 21
...Uffe... Silva Multi Navigator ?? Navigering 10
robinw Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument Navigering 7
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
niking Uppgradering av Silva Multinavigator Navigering 0
ingeback Silva Multi-Navigator Navigering 6
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
niking Silva Multinavigator? Navigering 4
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
bertilstenfeldt Silva Multinavigator Navigering 1
Silva Alti?? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.