Silva Multinavigator?

Är det någon som har erfarenhet av Silva Multinavigator? är den värd pengarna eller ska man titta närmare på andra GPSer?

/Niklas
 
Tillbehör som gör hela skillnaden

På Silvas websida kan du läsa rubriken ”Tillbehör som gör hela skillnaden”, och det är just avsaknaden av tillbehör som gör att jag är tveksam till Silva.

Vare sig Kartex eller OziExplorer supportar Silva. Köper man en Garmin eller Magellan har man många programleverantörer att välja på. Likadant är det med tillbehör som hållare till GPSen för cykel, båt, bil, MC bruk.

I detta fall är det så att störst är bäst (= mest tillbehör att välja på).

Per Brune / Garmin 12CX ägare
 
Jag har nyligen valt...Silva GPS.

Efter att ha funderat på GPS i några år, och läst diverse tester (såväl svenska som engelska), slog jag till i år. Och jag gjorde mitt bästa att välja den bästa GPS:en, liksom vi alla gör.

Men innan jag kommer till ett antal saker om varför jag gillar Silva, så skall jag bemöta Per Brune lite grand.

Till att börja med är han oerhört kunnig, speciellt (?)angående GPS och kartprogram. Däremot håller jag inte alls med om vissa slutsatser. Det ena är att TILLBEHÖR från ett FLERTAL OBEROENDE leverantörer är det viktiga. Naturligtvis är det GPS:en som är viktigast, och flera oberoende leverantörer har inte så stort värde om man kan kan få bra tillbehör ändå. Till Silva kan du köpa deras egna tillbehör, eller tex Fugawis kartprogram (tack för tipset Per B). Som kvalitetschef vänder jag mig också direkt mot inställningen "störst är bäst". Dominerande företag har istället en tendens att bli lite lata (känt som fat-cat-syndrome). Mot företag som dominerar marknaden, Garmin och Magellan, kan man bara konkurrera på två sätt, pris eller prestanda. Silva är som bekant inte den billigaste Navigatorn, så de har varit tvungna att bygga en GPS som är BÄTTRE än Garmins. Outside tex, ger Silva mycket gott betyg (säljs under namnet Brunton i USA).

http://www.outsideonline.com/magazine/buyguide2001/personal_electronics/gps_and_navigation.html

Nu till mina personliga erfarenheter av Silva.

GPS:er käkar batterier, så en elektronisk kompass är ett sätt att spara batterier. Efter att ha tagit min position stänger jag nämligen av GPS-funktionen (sparar batterier), och sedan kan jag i lugn och ro kolla bäringarna till några av de waypoints jag programmerat i förväg. Tack vare detta var batterierna nästan oanvända efter en veckas (sjökortslös) paddling på Åland.

Höjdmätaren är naturligtvis praktisk den dag du vill kolla in våra vackra svenska fjäll (speciellt vid en whiteout vintertid), men den verkliga funktionen tycker jag ligger i väderprognosen. Sarek har ju tex ett väder som inte direkt brukar följa väderprognoserna för fjällen så noga.

Jag tyckte att förmågan att klara kyla var väsentlig, då batteriernas kapacitet sjunker dramatiskt vid kyla. Och värdet av en strömlös GPS är ju....
Dessutom har, om jag minns rätt, Silva satsat på en display som klarar mer kyla.
 
Re: Jag har nyligen valt...Silva GPS.

Duracellkaninen; sa:
Jag tyckte att förmågan att klara kyla var väsentlig, då batteriernas kapacitet sjunker dramatiskt vid kyla. Och värdet av en strömlös GPS är ju....
Dessutom har, om jag minns rätt, Silva satsat på en display som klarar mer kyla.

Har du provat din Silva i stark kyla?
Står i begrepp att köpa en gps och en viktig faktor är att den skall klara kyla.
Är det specifika batterier för Silva som skiljer sig från andra gps:er?
eller är det bara displayen som skiljer?
Hälsningar
Björn O
 
Tyvärr har jag inte testat i stark kyla

Batterierna är desamma som för andra GPS. Litium är det som går bäst i kyla (fanns nyligen en rekommendation beträffande bra sådana någonstans här i forumet). Det finns några saker som Silva KAN ha gjort (kolla med tillverkaren), tex att placera batterierna nära strömslukande komponenter alternativt sådana som ofta är igång, eller att ha isolering (tex större avstånd till ytterskalet).

Det som påverkar mest är att du kan jobba strömsnålt, dvs undvika GPS-funktionen. Så fort du har positionen stänger du av GPS:en. Tack vare den inbyggda kompassen har du ju ändå koll på bäringar (vilket inte GPS:er utan kompass har då de kräver RÖRELSE för att veta riktningar). Lagra din Waypoint, kolla avstånd och bäringar till andra waypoints i lugn och ro, och stäng av. Använd sedan vanlig kompass för att slippa ha GPS:en ute i kylan.

Skulle du däremot använda den som leksak, dvs plotta varje steg du gått i efterhand på din dator, kommer Silvan att dra batterier i stort sett i samma takt som andra.

Displayen skiljer sig också och är anpassad för att klara lägre temperaturer. LCD, står ju som du vet för Liquid Crystal Display eller något i den vägen. I varje fall, den funkar när materialet i den är i flytande tillstånd. Och det blir naturligtvis mindre flytande ju kallare det är. Med största sannolikhet drar den också mindre ström ju mer flytande den är, men det spelar troligen inte så hemskt stor roll.

Självklart gäller ju alltid att hålla den så varm som möjligt i alla lägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Sweref 99 TM och Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 6
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 2
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 0
niking Silva Multinavigator ver 2.18 Navigering 0
niking Noggrannhetstest med Silva Multinavigator Navigering 9
niking Uppgradering av Silva Multinavigator Navigering 0
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
bertilstenfeldt Silva Multinavigator Navigering 1
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
Henke_2008 Silva Atlas Navigering 0
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
Hedin Silva Atlas + OziExplorer?? Navigering 2
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro Navigering 12
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
Krux Trött på Silva..... Navigering 21
...Uffe... Silva Multi Navigator ?? Navigering 10
robinw Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument Navigering 7
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
ingeback Silva Multi-Navigator Navigering 6
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5
warthog_comhem.se SILVA Navigering 4
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
Silva Alti?? Navigering 0
danielfurudahl Rikets nät på multinavigator Navigering 3
Frea Multinavigator handdator Navigering 2
alfgus Silvas Multinavigator Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.