Silva Multi Navigator ??

Hej,

Jag har precis beslutat mig för att jag "behöver" en GPS och har kikat runt lite. Det verkar som om de flesta använder Garmin och några använder Magellan men jag har inte lyckats hitta någon med synpunkter på Silva's Multi Navigator. Är det någon här som kan ge lite feedback angående denna, gärna i jämförelse med andra märken. Jag tänkte använda GPS'en under vandringar och turer i naturen.

Tackar på förhand
Uffe
 
Kanske

Jag har länge varit tveksam till Silva Multi-Navigator, inte för det är en dålig GPS, för det har jag ingen uppfattning om, utan för Silvas löjligt primitiva program, Global Map Planner.

Men nu finns sedan några månader tillbaka OziExplorer som Lantmäteriverket kartor se http://www.utsidan.se/ddb/gps/artiklar/505.htm och Kartex 4.1 ska supporta Silva Multi-Navigator ( om det sedan funkar vet jag inte). Och Fugawi supportar också Silva Multi-Navigator http://www.soltek.se/kartor/navgpssupport.htm.

Just nu så säljer Clas Ohlson i butikerna ut sina Silva Multi-Navigator för 2995 SEK. Eftersom Clas Ohlson kommer ut med en ny katalog om några veckor är utförsäljningen en indikation på att Silva Multi-Navigator kommer att utgå ur sortimentet, vilket i sin tur är en indikation på att den säljer dåligt.


Per Brune
 
Tackar för svaret....kan det vara värt 2995:- för de behov jag nämnde eller får man en bättre Garmin för det priset ?

Mvh
Uffe
 
uao; sa:
Hej,

Jag har precis beslutat mig för att jag "behöver" en GPS och har kikat runt lite. Det verkar som om de flesta använder Garmin och några använder Magellan men jag har inte lyckats hitta någon med synpunkter på Silva's Multi Navigator. Är det någon här som kan ge lite feedback angående denna, gärna i jämförelse med andra märken. Jag tänkte använda GPS'en under vandringar och turer i naturen.

Tackar på förhand
Uffe

För detta fungerar Silvan helt OK. Dock rekoomenderas andra program än Global map planner, som främst duger till att ladda ner nya programversioner av mjutvaran 8som kommer ca 1 gång per år. Nä satsa på Fugawi 3 + gröna kartan för att lagra waypoints,tracks och rutter.

Jag tror Silvan har bättre antenner än t.ex. Etrex serien, något som kommer väl till pass i ute i skogen.

fast nu lekar jag mest med min Trimble 5800, som doch har ett något annorlunda pris än Silvan...

Niklas
 
GPS

Jag var på Clas Ohlson igen idag och priset för Silva Multi-Navigator för 2795 SEK, 200 SEK lägre än jag skrev förut. Jag tycker dock du ska först ska speca dina tekniska krav och bland det sista man ska kolla på är priset. Såg för övrigt precis att åtminstone Hjertmans http://www.hjertmans.se har förlängt tiden för sina kampanjpriser på Garmin ytterligare en månad, dock ej på 76MAP. Hur det är med övriga Garmin återförsäljare har jag ej kollat.
Jag är lite eller kanske ganska mycket sugen på en Garmin med kartor i, och min 12CX fyller mina behov.

Per Brune
 
Jag tackar igen för era synpunkter och kommentarer.

Ju mer man läser och försöker förstå (mjukvara, kompabilitet, täckning, osv.,osv) desto svårare blir det att veta vilken modell man ska ha.

Försökte följa rådet att speca vad jag behövde men sen när man pratar med någon så dyker det upp en massa "nice to have" funktioner som genast känns helt rätt.

Någon som vet en bra ÅF i stockholmstrakten som har fler än ett märke i sitt sortiment?

Tackar på förhand
Uffe
 
Jag har Silvan och är mer än nöjd

Som någon annan skrev, så har det vid jämförande tester visat sig att den har en antenn som fungerar bättre i skog. Den är också byggd för att klara lägre temperaturer.

Själv uppskattar jag den elektroniska kompassen (för att den sparar batterier) och barometern (då den ger en väderprognos). (Söker du lite här på forumet, så hittar du mina längre förklaringar om detta).

Jag har inte försökt koppla den till en dator, men Per&Co har säkert rätt i att använda något annat än Silvas egen mjukvara.

Garmin är ju en jätte på GPS, så Silva visste säkert att den inte gick att sälja på lägre pris (pga för korta serier). Alltså återstod antagligen att försöka bygga en bättre GPS och se om man kunde sälja tillräckligt i den nischen.
 
Silva -> Geko 101

Jag tittade på Clas Ohlssons hemsida. De byter ut Silvan i sortimentet mot Garmins Geko 101.
Begärt pris 1495:- för Gekon.

Anders
 
Silva

Jag köpte en MultiNavigator för ett par månader sedan och håller på att lära mig GPS-ens fördelar.

Silvas GPS tycker jag hittils är bra. Den klarar mottagning i skogen och även i bilen. Kanske något rörig att lära sig men man får väl ha tålamod.

Jag använder den ofta när vi lägger spår till våra hundar och den är förvånansvärt noggran. Däremot är programmet till den löjeväckande. Här håller jag på att leta efter något bättre.

Hoppas du hittar något du blir nöjd med!
 
Silva driftsäker

Undertecknad arbetar som tillsynsman i Florarnas naturreservat för Länsstyrelsen i Uppsala län. Vill bara kort hålla med dem som påpekar att Silvan är driftsäker, tålig och har bra mottagning. För min del är det också en klar fördel att den har ett stort spann när det gäller temperaturen, framförallt när det blir minusgrader.

Programmet Global Map Planner...är dock skit...rent ut sagt. Att de kan ta betalt för det programmet förundras jag över. Men som flera påpekat så skall nu fler program fungera tillsammans med Silva Multinavigator.

Har inte provat dessa ännu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
ingeback Silva Multi-Navigator Navigering 6
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
niking Sweref 99 TM och Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 6
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 2
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 0
Henke_2008 Silva Atlas Navigering 0
niking Silva Multinavigator ver 2.18 Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
Hedin Silva Atlas + OziExplorer?? Navigering 2
niking Noggrannhetstest med Silva Multinavigator Navigering 9
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro Navigering 12
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Krux Trött på Silva..... Navigering 21
robinw Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument Navigering 7
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
niking Uppgradering av Silva Multinavigator Navigering 0
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5
warthog_comhem.se SILVA Navigering 4
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
niking Silva Multinavigator? Navigering 4
bertilstenfeldt Silva Multinavigator Navigering 1
Silva Alti?? Navigering 0
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
emilg BSB kartor i "traditionell" navigator Navigering 2
nullebulle tips på navigator Navigering 7
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.