När kom SWEREF 93 UTM + lat/long

Är det någon som har koll på vilket år som Lantmäteriets gröna kartor begåvades med UTM (SWEREF 93) respektive lat/long (SWEREF 93)? Det bör ha skett någon gång mellan 1997-2000, men jag vill gärna veta exakt vilket år då jag håller på med en liten uppsats om koordinatsystem och Lantmäteriets allmänna kartor...
/Niklas
 
Är det någon som har koll på vilket år som Lantmäteriets gröna kartor begåvades med UTM (SWEREF 93) respektive lat/long (SWEREF 93)? Det bör ha skett någon gång mellan 1997-2000, men jag vill gärna veta exakt vilket år då jag håller på med en liten uppsats om koordinatsystem och Lantmäteriets allmänna kartor...
/Niklas

Bra fråga...men svaret kan ju variera beroende på vilka kartblad du syftar på men om du vill ha sådan detaljrikedom i din uppsats så får du kanske försöka hitta en Kartplan från dom åren..

Här är årets.
http://www.lm.se/kartplan/KP2009_LM.pdf
 
Senast ändrad:
Bra fråga...men svaret kan ju variera beroende på vilka kartblad du syftar på men om du vill ha sådan detaljrikedom i din uppsats så får du kanske försöka hitta en Kartplan från dom åren..

Här är årets.
http://www.lm.se/kartplan/KP2009_LM.pdf

Tyvärr kunde jag inte hitta den eftersökta information där :( Kanske står informationen i någon äldre kartplan, t.ex. för år 2000, fast den verkar heller inte finnas att ladda ner på nätet :(.
/Niklas
 
Tips

Kontakta Hans Aurell på Lantmäteriet i Gävle. Det han inte vet (eller kan ta reda på) om Terrängkartan är inte värt att veta.

Mejladress: förnamn.efternamn@lm.se
Telefon: 0771-63 63 63 (vx)
 
Kontakta Hans Aurell på Lantmäteriet i Gävle. Det han inte vet (eller kan ta reda på) om Terrängkartan är inte värt att veta.

Svaret på tiden för olika kartdatumet var tydligen inte värt att veta... Däremot snackade jag med den gamle SKMF-ordföranden Mikael Lilje och han luskade ut att SWEREF 93 användes 1998-2002, för att år 2003 ersättas av SWEREF 99.

När jag ändå var igång, så kollade jag jag lite när övergången mellan RT 38 och RT 90 skedde på de svenska kartorna. Denna övergång var ganska långdragen och oregelbunden, till skillnad från den knivskarpa övergången mellan RT 90 och SWEREF 99 TM (som skedde i månadsskiftet januari/februari 2007).

I mitt eget kartförråd finns det en grön karta med RT 38 från februari 1997. Dock är den rekognoserad 1985 och bara delvis reviderad 1997. Å andra sidan finns det andra kartor från februari 1993, som har rutnät i RT 90. Annars tycks övergången ske runt 1993.
/Niklas
 
Anledningen till den sega övergången mellan RT38 och RT90 för Terrängkartan är att skillnaden mellan systemen är nästintill försumbar i den skalan. Den maximala skillnaden mellan lägen i RT38 jämfört med RT90 ligger kring 5 meter, eller 1/10 millimeter.
 
Jo, att skillnaden mellan RT 38 och RT 90 är marginell känner jag väl till. Det var ju ändå när GPS-mottagarna var sällsynta och amerikanarna körde med sin hemska SA-störning.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.