SW COM-port splitter?

Skulle vilja använda flera program samtidigt på min pc, som alla får data från en GPS.

Tyvärr blockeras comporten av det första programmet så nästa ej kan accessa GPS'en osv.

Är det någon som har en idee på hur man löser detta?

Min tanke var att man skulle ha ett litet programm som lyssnar på comporten och sedan sprider datan till ett antal virtuella comportar, så varje programm får sin egen com-device att lyssna på.

Men det kanske finns andra lösningar på problemet??

Tacksam för ideer.

/Klas
 
Om programmen verkligen nöjer sig med att bara lyssna så kan det nog gå, men brukar inte programmen även vilja prata med GPS:en?

Det finns ju ett par standarder för att dela modem i nätverk (servern har ett eller flera modem som valfri klient kan ansluta sig till om ingen annan använder det för tillfället), men där låses ju den virtuella porten så fort nån klient öppnar den.

Det där har ju att göra med hur Windows hanterar serieportarna, den applikation som vill använda porten måste "öppna" den och då blir den låst.
 
prata med portar

Nmea standarden är i grunden envägs.

kan inte hjälpa dig med virtuella portar. NMEA splitters finns, har sett en GPS försörja åtta olika PDA med samma signal. Finns på en site för kablar till mobiltelefoner, PDA och GPS som säkert andra känner till. Jag har tyvärr inte adreessen till hands, tror den börjar med pc-

Du behöver ju inte ha virtuella portar utan kan ju stoppa in ett antal riktiga comportar via instickskort eller pcmcia. Om inte det hjälper föeslår jag att du ställer denna intrikata fråga på det internationella forumet sci.geo.satellite-nav. Frågan om portdelning har varit uppe förr.

hejonas
 
när frågan väl är formulerad finner man svaret

själv. Det har jag upplevt många gånger. Intressant programvara. tack för tipset!

Jonas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.