hur få Garmin USB till com port?

Försöker ansluta en 60 cx till pc win XP och vill se att NMEA ström kommer till VisualGPS (ska sedan använda NMEA i annat program).

I Device manager är Garmin USB ansluten men den uppträder inte som com port. Hur får man fram ett com port nummer på en USB anslutning?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gpsgate bör lösa problemet. Det kunde Gps
proxy också gjort - om jag kunnat finna PC versionen.

Tack för tipsen.

PS garmin 60 cx kan sända såväl garminprtokoll som NMEA så det är inte protokollet som är problemet - utan att få fram en serieport som kan anslutas till marint kartprogram (ej garmin)

PS garmin 60 cx kan sända såväl garminprtokoll som NMEA så det är inte protokollet som är problemet - utan att få fram en serieport som kan anslutas till marint kartprogram (ej garmin)
Är du säker på att den sänder NMEA över USB också? På 276C har jag för mig att man bara kan välja det på serieportarna.

Försöker ansluta en 60 cx till pc win XP och vill se att NMEA ström kommer till VisualGPS (ska sedan använda NMEA i annat program).

Jag har lite svårt att förstå vari problemet ligger. 60Cx har ju en RS232 serieport som enkelt kan anslutas till vilken PC som helst. Datamängden är så liten så att det finns inget behov av USB.

Om inte PC:n har RS232 så finns USB/RS232-konverterare att köpa för ett par hundralappar.

Jag har lite svårt att förstå vari problemet ligger. 60Cx har ju en RS232 serieport som enkelt kan anslutas till vilken PC som helst. Datamängden är så liten så att det finns inget behov av USB.

Om inte PC:n har RS232 så finns USB/RS232-konverterare att köpa för ett par hundralappar.

Det gällde att få igång GPS-ingång till marina navigationsprogrammet cmp4 installerat på en laptop (ej min) utan serieingång. Mjukvarulösningar var att föredra eftersom 232-kontakten för Garmin ligger i en låda 100 mil bort. USB sladd fanns.

.

GPSgate (i demoläge) fungerade utmärkt till min Garmin 60csx.
Känner någon till ett gratisprogram som gör samma sak??

/Peter

Gpsgate bör lösa problemet. Det kunde Gps
proxy också gjort - om jag kunnat finna PC versionen.

Tack för tipsen.

Här verkar PC-versionen finnas:
http://downloads.sourceforge.net/gpsproxy/GPSProxy-2.2-Setup.exe?modtime=1148559671&big_mirror=0

Ska testa den i kväll när jag kommer hem.

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips