Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är rejält brant på sidorna om toppen. Med en viss fantasi så kan man tänka sig vilken hastighet man kan uppnå om man tappar fotfästet och glider utför branten...
Ser ju inte ut som en dödsstörtning ner i en bottenlös ravin direkt, utan mer som en väldigt lång och brant ruschkana.
Ser det likadant ut på "alla" sidor som det gör på bilden??
Nej, den nedersta bilden är den enda sidan man kan ta sig uppför säkert utan stegjärn. De andra är ganska så branta och luftiga (kanske svårt att se på den övre bilden.) Det är alltså inget svårt att ta sig upp på toppen, men det känns i magen när man tittar ner på de andra sidorna.
Ser ju inte ut som en dödsstörtning ner i en bottenlös ravin direkt, utan mer som en väldigt lång och brant ruschkana.
Ser det likadant ut på "alla" sidor som det gör på bilden??
Nopp det gör det inte, det är den snälla sidan. Ena hållet har du ett dropp ned till tarfalla dalen och dess glaciäer. Gissar ngr hundra meter ner, andra sidan såg än värre ut.
Så har du svår svindel, så är det nog inget du skall ge dig upp på, men fram till sista biten är det inte så farliga branter att titta ut för. Utan det är när man kommit upp sista biten för snökullen det brantar på.
För att nyansera det hela. Min mor som hade problem med hängbroarna, pga svindel, tg sig upp på helags (runt kammen). Visst, hon hade känningar men det gick. jag tror det hela handlar om motivation också. VILL du verkligen upp så är svindeln ett mindre problem än du tror. Lite förstående vandringskompisar (en hjälpande hand då och då) hjälper också.
Själv fick jag rejält med svindel då jag stod på toppen utan att vara särskilt svindelbenägen annars. Å andra sidan så är det bara den absoluta toppen som är smal och brant, så jag tycker att du ska gå upp och se själv. I värsta fall får du väl stanna fem meter innan...
Svindel brukar ju inte vara fullt så svår när höjden är tillräckligt stor (det är ofta värre att klättra upp på taket än att åka flygplan). Så jag tror att de rangliga broarna kan vara betydligt värre än toppen. Dessutom har du ju en bra sporre att ta dig upp till just den svindeln...
Själv tycker jag att svindel brukar vara ett litet problem i fjällen, och jag är ändå rejält höjdrädd!
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer