Sveriges otillgängligaste plats?

Vilken är Sveriges otillgängligaste plats eller område?

Satt länge och funderade på vad det kunde vara, det kan naturligtvis uppfattas olika av olika individer.

/ Oscar
 
Nu börjas det med en evighetstråd igen...

Lummelundagrottornas innersta grotta kommer alltid att vara mycket otilgänglig.

Sedan finns det områden uppe i området mot Norge mellan Arjeplog-Kiruna som av vandrare anses som mer eller mindre tillgängliga.

Många anser att sin handläggare på försäkringskassan/A-kassan/socialtjänsten är det otillgängligaste... men det är kanske utom tävlan...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Otillgänglig så som att det ej går att ta sig dit lätt? I såfall går ju Padjelanta bort då det i princip går att cykla längs den leden. Lägger mina två ören på Sarektjåkkås Stortopp, mitt inne i Sarek, relativ lång & bökig anmarsch samt +1000 meter vanrding/scramble till toppen.
 
Otillgänglig så som att det ej går att ta sig dit lätt? I såfall går ju Padjelanta bort då det i princip går att cykla längs den leden. Lägger mina två ören på Sarektjåkkås Stortopp, mitt inne i Sarek, relativ lång & bökig anmarsch samt +1000 meter vanrding/scramble till toppen.

Jag tänker mig att det finns svårare berg, om än med mindre bökig anmarsch. Är inte Pierikpakte rätt svår? Jag antar att färre människor tar sig dit. Eller Saitaristjåkkå?

Men "Svårt att ta sig dit"-klassen måste vinnas av haven tycker jag, Landsortsdjupet (drygt 400 m?) som redan nämnts och några andra hålor djupare än 200 m.

Men det är rätt akademiskt :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Många olika intressanta svar.
Som greendanger säger "Nu börjas det med en evighetstråd igen... ".
Det verkar antingen vara någon svårbestigen fjälltopp eller någonstans i havet. Tekniskt sett borde det ju vara ex lantsortsdjupet som millimeter skrev.
Tack för alla svar
 
Många olika intressanta svar.
Som greendanger säger "Nu börjas det med en evighetstråd igen... ".
Det verkar antingen vara någon svårbestigen fjälltopp eller någonstans i havet. Tekniskt sett borde det ju vara ex lantsortsdjupet som millimeter skrev.
Tack för alla svar

Först vill jag ära den som äras bör - Landsortsdjupet nämndes av Karolina P innan mig. Men jag kan ju dra till med Ulvödjupet.. ;)

Sen: vad sökes?

den plats som är svårast att ta sig till? (för vem?)

den plats som minst antal människor besöker varje år? (kanske hultsfred, snart?)

den plats som ligger längst bort från all civilisation?

Hur nära måste en människa vara för att en plats ska ha blivit besökt? Det måste finnas platser i skogen där ingen satt sin fot (bokstavligen).

Nä detta slags frågor är minst sagt spekulativa :)
 

Almgren

Avslutat
Men "Svårt att ta sig dit"-klassen måste vinnas av haven tycker jag, Landsortsdjupet (drygt 400 m?) som redan nämnts och några andra hålor djupare än 200 m.

Men det är rätt akademiskt :)

Äh, landsortsdjupet är enkelt. det finns redan ubåtar i området. Hitta en otillgänglig djup sjö i norrland istället. lite svårare att släpa dit en ubåt.
 
Först vill jag ära den som äras bör - Landsortsdjupet nämndes av Karolina P innan mig. Men jag kan ju dra till med Ulvödjupet.. ;)

Sen: vad sökes?

den plats som är svårast att ta sig till? (för vem?)

den plats som minst antal människor besöker varje år? (kanske hultsfred, snart?)

den plats som ligger längst bort från all civilisation?

Hur nära måste en människa vara för att en plats ska ha blivit besökt? Det måste finnas platser i skogen där ingen satt sin fot (bokstavligen).

Nä detta slags frågor är minst sagt spekulativa :)

Jag ber om ursäkt för att jag ärade fel person, det var inte min mening.
Jag har inga speciella krav, meningen var att folk skulle tolka det lite olika och sedan få ett svar utifrån deras perspektiv. Men dock så menade jag personligen lite mer åt de tekniska hållet. Men det är kul att se svaren från olika personer!
Det skulle dock vara kul att få reda på svaren om alla dessa frågor du nämnde. Dock så lägger jag inte mitt kort på Hultsfred, inte än;)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.