Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor

Någon mer information har jag ej funnit (orkar inte söka bland tyskspråkiga sidor).

Om någon varit dum eller ej är väl svårt att veta om man inte själv har stor erfarenhet av just det området som det skedde i.

Att vandrarna saknade erfarenhet av vandring, ja, jag vet inte om det är så märkligt eller inte, även oerfarna måste ju få ta sig upp ett par tusen meter. Om det är stentuff terräng, välkänd för sitt omväxlande väder, ja då kanske de var dumma...

Gymnastikskor, inte ens här på Utsidan vet folk vad som menas med det.
En del menar alla skor som inte är kängor (låga skaft), jag menar just löparskor, handbollsskor och liknande, sådana man svettas i när det är varmt, fryser i när det är kallt och man blir blöt i när det duggregnar...

Att vandra i terräng med mina Asics löparskor skulle jag aldrig göra, men med mina Salomon (som för många ser likadana ut, förutom att löparskorna är vita) traskar jag glatt runt i alla väder.

Nä, härifrån kommer inga stenar,
Artikeln får ju vandrarna att framstå som klantskallar, vilket vi inte vet om dom är.
Jag själv gör tokiga saker, skär mig, bränner mig, går vilse,fryser ibland, och hoppas jag blir räddad utan en efterföljande artikel : peter1959 hittades irrande i 20 minusgrader med endast medförande sovsäck o ett skynke....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klantigt eller inte

Kollar inte på Österikiska vädret men väl på Schweiziska.

Där blev vi informerade om att snö kunnde fall så lågt som 700 m natt och 1200 m dag under veckoslutet. Tycker inte att det låter som vandringsväder i bergen, oavsett skodon, så här års.

Vem var Ötzi

....och hur gick det för "Ötzi" ? Frysa ihjäl och hamna i ett isblock i 5000 år är väl kanske inget man eftersträvar.....:)

Man har ju undrat mycket över vem ötzi var och framförallt från vilken landsman han var.

Italienare var han inte för han hade all utrustning med sig och hade inte glömt något hemma.
Hjärnvolymen var normal stor, dvs han kan inte ha varit Österrikare.
Kanske Schweizare, för vilket annat folkslag kan bli ifattshunnen av en glaciär?

Men förmodligen var han Tysk, vilket annat folk går i bergen i tunna lädersandaler?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips