SvD om rumpdöd

SvD, avdelningen Livet, hade nyligen en artikel om rumpträning. De ger tre förslag på övningar:

1) Höftlyft (hip thrusts) -- gör jag rätt tidigt i mitt allmänna program (måndag+fredag). Jag använder en stång på 20 kg. Men har på senare tid ofta bytt den övningen mot benböj mot bänk, 45 cm (sätter mig långsamt tills rumpan precis snuddar mot bänken, reser mig rätt kvickt). Har 20 kg hängande från armarna (jag lyfter inte något över huvudet numera) + 5-10 kg i en ryggsäck. Gör aldrig båda i ett enda pass. Borde jag välja det ena?

2) Bulgarian. Chanslös p g a knäartroser, speciellt höger.

3) Stjärnan (sidoplanka med arm- och benlyft). Tung övning som kommer sist i programmet. 3 reps åt båda hållen. För lite? Kanske ska göra fler och minska ngt annat? Här märks f ö hur mycket svagare mitt högra ben är, sannolikt p g a artrosen.

Artikeln nämner även vikten av at träna medius. Där kör jag sen länge Musslan, med ett rött Star-band i tre varv vid knäna

Uppresningsövningar (rikthöjd 45 cm( började jag med för 17 år sen, för att återvinna rumpstyrka efter en trafikolycka. Även här märks att vänster ben är överlägset starkare.

Synpunkter?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips