Svartån (Närke) uppströms?

Hej, jag tänkte paddla Svartån västerut, med start i utkanten av Örebro. Mål, Storbjörken eller Ölen. Tidpunkt, juli eller augusti.

Jag är medveten om att det är motströms, å andra sidan tror jag att ån är reglerad med dammar.

Ni som bor i trakten/kan ån, är vattenflödet OK för en dust mot strömmen? Några besvärliga partier?

Tack för hjälpen!
 
Trots att jag paddlat den många gånger så minns jag inte mer än vad son beskrivs på etappbladet. (Det var många år sedan.) Kanske har du inte sett detta?
HåkanF
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej Håkan och tack för svar!
Jo, jag har sett bladet (föredömligt, förresten, fler såna beskrivningar för intressanta vattendrag!).
Beskrivningen andas lugn och stillhet, utan att den säga något uttryckligt. Känslan man får är att det borde vara måttlig ström och inga forsar.
Men jag vill gärna kolla så man inte står där "way up Svartån without a paddle" ;)
 
Paddlade Svartån i april förra året. Bara sträckan Svartå Herrgård-Toften var liiiiite besvärligt med många fallna träd, men med många svordomar och förbannelser gick det ändå :)

Några bilder från sträckan (här finns mer: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums) :
 

Bilagor

  • 28107018648_720d61e5e9_o.jpg
    28107018648_720d61e5e9_o.jpg
    75.5 KB · Visningar: 526
  • 41933979692_c8e01443bf_o.jpg
    41933979692_c8e01443bf_o.jpg
    94.4 KB · Visningar: 517
  • 41931206772_bc69f0c9ce_o.jpg
    41931206772_bc69f0c9ce_o.jpg
    90.5 KB · Visningar: 526
  • 41259765204_7110426742_o.jpg
    41259765204_7110426742_o.jpg
    75.9 KB · Visningar: 520
  • 40171438120_2b653a667f_o.jpg
    40171438120_2b653a667f_o.jpg
    91.5 KB · Visningar: 519
  • 41259901414_8df65953b4_o.jpg
    41259901414_8df65953b4_o.jpg
    98.2 KB · Visningar: 510
Vi paddlade medströms med kanadensare mellan Mullhyttan och Hidingebro förra helgen. De partier det var strömt och vi bara lät oss flytta med höll vi ca 1-1,5 knop enl GPS klockan. Kanske kan ge en indikation på hur strömt det är nu iaf.
03964271b84884e70a1e591805ac2e54.jpg


Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
 
Ser inte ån för bara träd ...

Tack Yonna och Magnus! Det ser ju inte ut som att forsar eller motström är det stora bekymret ... ;)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.