svart björn????????

När vi ändå är inne på språkpolisiär verksamhet kan jag inte låta bli att påpeka att svartbjörn (Ursus americanus) och brunbjörn (Ursus arctos) är olika arter inte olika "varianter" ;)
 
När vi ändå är inne på språkpolisiär verksamhet kan jag inte låta bli att påpeka att svartbjörn (Ursus americanus) och brunbjörn (Ursus arctos) är olika arter inte olika "varianter" ;)

Givetvis har du rätt i att det inte är "varianter". Jag ville inte avslöja min okunskap, då jag inte var säker på om det handlar om "raser" eller "arter" av björn. :)

Mvh /Joel
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Mera björnkunskap:

Grizzlybjörnen och Kodiakbjörnen är två underarter av brunbjörn.

(Vad nu underarter är? Artbegreppet vill vi ju gärna uppfatta som klart definierat, men fullt så enkelt är det inte om man sätter sig in i frågan aldrig så lite)
 
Det finns brunbjörnar som är svartare i färgen. Precis på samma sätt som att huggormar kan variera i färg. Skulle dock hålla det för troligt att det lika gärna kan vara järv. Det kan vara mycket svårt att se skillnad. Till exempel filmen http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes/1.1603768/har-jagar-bjornen-efter-algkalven där de är en järv men Expressen påstår att det är en björn.

Morgan, det tänk på att det är stor språklig skliinad på svart björn och svartbjörn, på samma sätt är det skillnad mellan brun björn och brunbjörn. För språkliga funderingar hänvisas till
http://skrivihop.nu/.

Brunbjörn respektive svartbjörn är två olika raser.
Brun björn respektive svart björn är två olika färgkombinationer av björnar. utan att man menar någon speciell ras.
 
Senast ändrad:
haha, jag är från kanada så jag vet, mitt svenska är inte perfekt :( men tack för tipps; alltid välkommen för att jag lär mig nya saker varje dag :)

har också sätt den film från expressen, lite rörligt att han kallade den järv för en björn :)

på slutet kan jag säger att kanske det var en järv eller kanske det var en brunbjörn som hade svart färg.

här får ni ser mitt video --- http://www.youtube.com/watch?v=oDZlv6OLq7g
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
haha, jag är från kanada så jag vet, mitt svenska är inte perfekt :( men tack för tipps; alltid välkommen för att jag lär mig nya saker varje dag :)

har också sätt den film från expressen, lite rörligt att han kallade den järv för en björn :)

på slutet kan jag säger att kanske det var en järv eller kanske det var en brunbjörn som hade svart färg.

här får ni ser mitt video --- http://www.youtube.com/watch?v=oDZlv6OLq7g

Vad hade du för videokamera?

Var det första gången du var uppe i svenska fjällen?

bra sagt, men det finns brun björn som är mer svart i färg eller?

Var inte den på bilden tillräckligt svart?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.