Svårt att bedöma hur brant det är från karta

Det beror ju på vad kart-appen stödjer. Googla Maps lär inte stödja några externa elevationsdata, vet inte hur det är med appar från andra. Men Oruxmaps har stöd för det.

Jag har på min mobil installerat ett paket som heter DEM och som används av Oruxmaps för elevationsdata (främst för att räkna fram höjdförändringar längs rutter vad jag förstått). Men ja, det paketet är antagligen byggt från några internationella fria data.

Tack för tipset!
Jag har inte testat Oruxmaps. Om detaljerad höjddata från dessa filer är användbart i den appen får man hoppas att det går att konvertera Lantmäteriverkets data till filformatet som Oruxmaps använder.

Tycker ni gör allt för komplicerat. Finns bra lutningskartor med hög upplösning som visar relevanta nivåer på hur brant det är.

Väldigt mycket bättre än om man är där och försöker se hur brant det här. Att från bilder se hur brant det är är ju ännu svårare.

Har gått upp toppar där man rakt framifrån kan få intryck av att det är nästan vertikalt.

Området där Totteman gick.
1745165722970.png

Här är ett test av lutningskarta med maximal upplösning på höjddata i fjällkedjan. Upplösningen är 1 meter per bildpunkt.

Blå linje är vandringen som Totteman postade i inlägg nr 28.

(Man kan välja färgskala, antalet färger och varje enskilt höjdintervall. Liksom höjdskillnaden mellan höjdkurvorna. Är man beredd att ta sig fram i brantare lutning än 50 grader är det bara att ändra i inställningarna när man framställer kartan.)

Det finns betydligt roligare saker att göra med höjddata än lutningskartor. Blev dock inspirerad av tråden att utforska detta.

Man kan behöva klicka på bilden nedan för att få full upplösning.

Test 1 m per pixel.jpg

Här är en höjdkarta över hela området med Lundörrsfjällen. Det är 50 meters höjdskillnad mellan varje färg. Bifogar också en karta från Lantmäteriverket. Den täcker exakt samma område för att underlätta om någon vill lägga kartorna över varandra.

Höjdkarta.jpg

Bilagor

• Teckenförklaring.jpg
    Teckenförklaring.jpg
    79.6 KB · Visningar: 26
  • Terrängkartan.jpg
    Terrängkartan.jpg
    6.9 MB · Visningar: 20
  • Översikt.jpg
    Översikt.jpg
    1.2 MB · Visningar: 22

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg