Svampbok, del 1984

Jag är på jakt efter en uppdaterad svampbok som är uppbyggd som en nyckel. DVS med vilkens hjälp man systematiskt kan bestämma vilken art en viss svamp tillhör. Sedan tidigare har jag 'Den Nya Svampboken' av Holmberg och Marklund. Den är bra, men saknar många svampar och systematik tycker jag. Kan någon rekommendera en 'Almquist-Krok' flora för svampar?

Kolla på de litteraturlistor som Umeå Universitet har på sina mykologikurser, men jag tror att

Ryman, Svengunnar och Holmåsen, Ingmar. SVAMPAR - En fälthandbok. Interpublishing 1998. ISBN 91-864448-31-5.

är bästa alternativet. Vid bestämning av svampar kan man inte nyckla på samma sätt som växter, det handlar mycket om t ex färg och form på sporer.

http://www.emg.umu.se/kurser/svampkurser.html

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips