svalbard expediton

tack:) alla pratar om 3 lagers goretex,men är det de i dessa kläder,man vill ju inte frysa när man ska va ute så mycket:)? och soft shell jacka,e det desamma som en skaljacka/byxor som jag ska ha?
 
Hur länge ska du vara ute?

Min favorit när jag bodde på Svalbard var en Norröna jacka i microfiber som skyddar mot vind och andas mycket bättre än GTX i realistiska förhållanden. Det gör det lättare för dig att reglera temperaturen.

Tyvärr har Norröna slutat tillverka denna jacka men Bergans har något motsvarande
 
3-lagers Gore-tex är när du ska vara i blött och kallt klimat, inte snö och kyla. Patagonia gör fina kläder och dessa modeller är lätt fodrade och tål att vara i fuktig snö. Ska du ut på en lång skidexpedition med tält-övernattningar i kallare än -15 så är det hela system av kläder du ska ha
 
blött och kallt klimat är väl snö och kyla:)? vi ska va ute i 12 dagar,kanske längre.På uteliv sa Dom att man "skulle ha" en Arcteryx theta AR jacka och byxor?
 
Personligen tycker jag att huvan på de flesta Arcteryx jackor är för klena och skyddar för dåligt, du tjänar på att ha en riktig vindstrut på huvan.

Om du vill ha GTX så titta exempelvis på Marmots extremare jackor, de har formbar vindstrut.

Vilken tid ska du dit?
 
Det är möjligtvis inte så att du ska åka med Vida Blickar?

Klädvalet är ju lite beroende på hur det hela är planerat.
Lite tips utifrån min erfarenhet från "skidexpedition"
Jag har gjort det i Alaska vid några tillfällen. Jag har varit med om temperaturer mellan -40 på natten och sommarvärme i solen på dagarna vid dom här tillfällena.

Scenario:
Bygga basläger som man utgår från för att göra toppturer. Man behöver inte bära med allt till baslägret. Vi har använt både hundspann och skoter för att forsla grejer. När vi hade hundarna med gick vi dock in själva med dagspackning.

Dels behöver man kläder som för en vanlig dagstur. I mitt fall betyder det:
Skalkläder. Jackan ska ha en bra huva som går över skidhjälmen. Jag vill också ha höga byxor eftersom jag föredrar korta jackor. Kort jacka funkar bättre i kombination med sele och rep.
Vindjacka eftersom jag överhettar om jag går i skaljacka, nästan oavsett hur kallt det är.
Underställ och ev. ett mellanlager typ fleeceväst.
Förstärkningsplagg.
Windstoppermössa
Pannband

Dels behöver man lägerkläder:
Dunjacka, jag använder samma som jag har med som förstärkningsplagg
Duntofflor, med överdrag kan man gå ut i snön med dom.
Förstärkning på benen. Jag har använt fleecbyxor.
Varm mössa

Vilka märken och modeller man väljer är högst personligt. Passform och plånbok är stora faktorer som styr. Vana och känslor påverkar också valet och rekomendationer till andra.
 
tack för svaret! nej,ska åka om det nu blir av med grönlandsresor..En jättedyr resa som jag som nybörjare undrar varför den är så dyr,haha:) vida blickar måste jag kolla upp! en del säger att man ska ha softshell jacka för lite över tusen kronor ,o en del säger man ska ha en skaljacka för 6000:- ,man blir lite förvirrad då:( men tack för ditt svar! förresten vad tror du om denna jackan? såg den i dag på ett stadium outlet här i stan:)

http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/women/jackets/women-s-brigitta-triclimatetm-jacket.html
 
en del säger att man ska ha softshell jacka för lite över tusen kronor ,o en del säger man ska ha en skaljacka för 6000:-

För hög aktivitet när det är torrt, alltså på vintern så kan softshell av något slag kanske vara aktuellt eftersom de materialen förhoppningsvis släppper igenom lite mer ånga än riktiga membran.
Dock så har jag känslan av att de lite kraftigare softshellmaterialen ändå är ganska täta så poängen faller lite....

Den största grejen i ditt fall är dock att jag hittils inte hittat någon softshelljacka som jag tror duger i hårt väder på fjället.
Det finns några jag skulle vilja testa att ha när jag åker i liftsystem eller går lite snällare dagsturer, men ska jag åka långt bort eller vara långt från värmestuga/bil så skulle jag ändå välja en riktig skaljacka. Om det sen är G-Tex. eVent , eller något annat märke är mindre viktigt tror jag. Det finns flera som är ganska likvärdiga numera.



förresten vad tror du om denna jackan? såg den i dag på ett stadium outlet här i stan:

http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/women/jackets/women-s-brigitta-triclimatetm-jacket.html

Är nog inget fel på den jackan, förutom att jag är skeptisk till jackor med "foder" som är urtagbart.
Bättre med ett rent skalplagg och separat värmelager.
Sen kan det vara en synvilla, men jag tycker den ser ut att vara lite rakt skuren, dvs lite bylsig?
Jag föredrar att jackan sitter rätt tight, det är bekvämt och membranet får mer hjälp att "andas" ut fukten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.