Sundsvall

Det skulle vara intressant att höra vad alla ni sundsvallare där ute har för er? Om det finns några som hittat hit förstås.
Vilka aktiviteter utövar ni häromkring osv..?
Kanske att det här kunde bli en tråd där man kan utbyta Sundsvalls-relaterade tips med varandra, ta upp lokala händelser lite allmänt eller vad man nu vill :)
 
1 X 2

kan inte låta bli att fundera lite över vilken av dessa orsaker som är mest trolig till att ingen svarat här:

1 inga sundsvallsbor har läst tråden (eftersom de överhuvudtaget inte är medlemmar på sidan)
X. det bor helt enkelt inga friluftsintresserade människor här
2 alla som bor i sundsvall är ju redan utomhus och har därför inte läst tråden :O

eller så beror det på nånting helt annat. nåja )
 
Jag är uppvuxen i Sundsvall men bor nu i Göteborg. Om jag en gång flyttar tillbaka så kommer jag att utöva utomhusaktiviteter. Det jag längtar mest efter här nere (där jag inte har nån bra cykel) är mountainbiketurer i skogarna runt Njurunda.
 
jag e inflyttad sen 1 år tillbaka och jag har frilufsat en del sen jag flyttade upp. tar dock ett tag att finna sig till rätta i en ny stad. paddlar med främjandet, längdskidor, naturguiden har hjälpt mig hitta runt lite. Å träning i allmänt såsom löpning, rullskidor. Åker långsfärdsskidskor sen några år men här uppe har det ännu ej blivit av... men det känns lite trist att det e få här på sidan, vet ju att det finns betydligt fler där ute...
 
Bor i Sundsvall sedan snart sju år, men frilufsar i stort sett bara på annan ort eftersom vardagen här är fylld med så mycket annat. Det blir mest kring lekplatsen på Norra Berget och vid Tarzanstigen på Södra...
 
Att göra...

Tarzanstigen skall inte underskattas:). Men visst finns det en hel del att göra i Sundsvallstrakten.

1. Ett par dagars klättring med Midskogsberget och Brattberget som bas.
2. Bouldra på Bergas finfina block.
3. Ge sig iväg på en paddeltur utmed indalsälven ned till deltat.
4. Ta med ficklampan och oömma kläder för lite krypning i någon av länets grottor. Drömgrottan stoltserar med att vara längst med sina 160+ meter.
5. Som broder millimeter tidigare nämnde så kan en MTB-tur på någon av alla stigar som slingrar sig fram i Sundsvalls skogar varmt rekommenderas. Eller en superfin tur runt t.ex. sjön marmen om man är mer för att cykla på tunnare däck.
6. Packa korgen med fika och bege er till Alnö, leta reda på valfri stenhäll utmed kusten och bara njut. Friluftsliv handlar inte bara om utmaningar och höga toppar även om dessa såklart också ingår.

Ska imorgon iväg på en slapp kanadensartur över två dagar då några av Stora Käll-sjöns 52 öar skall utforskas. Ska bli klart trevligt bara vädret håller i sig. Har hört prognoser om allt från åska till hyffsat bra så det är bara att vänta och se.

Det här är bara ett axplock av vad som finns att göra. Nu ser alla flitiga friluftsare från Sundsvall om omkringliggande områden till att hålla liv i den här tråden så det inte ännu en gång går ett par månader mellan inläggen.

Go Sundsvallare!
 
Dags för mig att ge mig in i leken. Jag är ganska nyligen inflyttad till Sundsvall (sedan maj) och håller med om att det är kul om vi kan hålla tråden levande. Jag är gärna utomhus och utövar diverse aktiviteter beroende på väderlek. Just nu är det en del MTB som gäller men hänger gärna med på annat!

Millimeter: har du några mer detaljerade tips på bra cykling i skogarna än bara runt Njurunda?

Flunkan: Vad är naturguiden?

Mvh Ida
 
Tarzanstigen skall inte underskattas:). Men visst finns det en hel del att göra i Sundsvallstrakten.


4. Ta med ficklampan och oömma kläder för lite krypning i någon av länets grottor. Drömgrottan stoltserar med att vara längst med sina 160+ meter.

Det låter ju spännande! Var finns denna grotta? Är det svårt att ta sig dit? Törs man ta med sig ungarna?
 
Ännu en utflyttad (men hemlängtande) Sundsvallare checkar in.

Mitt tips blir alla fina, obebyggda kuststräckor söder om Njurunda. Åk till Galtström och ta dig söderut på små skogsbilvägar så kan du hitta riktiga pärlor. Fantastiska klippor vid havet.

Annars är det gott om skog i trakten. Som allra finast är det snörika vintrar (får vi några fler?) när man kan åka fritt i skogen efter eget tycke. En höjdare!

mvh

Anders
 
Det låter ju spännande! Var finns denna grotta? Är det svårt att ta sig dit? Törs man ta med sig ungarna?

Hej!

Jag antar att det är grottan vid Midskogsberget (typ Nolby) som menas. Det var några år sedan jag var där men som jag kommer ihåg det var det en ganska trång upplevelse, kanske inte helt lämpad för barn. Häftigt var det i alla fall!

Vill man krypa i grottor finns ju Bodagrottorna i Iggesund. De är lite lättilgaängligare och man kan själv ganska lätt styra över hur läskigt det ska bli.

//A
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...