Sulitelma

Sommarens fjällvandring(ar) börjar klarna. Idéerna har nu reducerats till 4 alternativ. Två av dessa "behärskar" jag någorlunda: Sarek respektive Artfjället. De övriga två - vilka just nu är de mest troliga - har jag däremot noll koll på. Som framgår av rubriken handlar det ena alternativet om Sulitelma.

Jag ställer frågorna rakt ut i cyberrymden:
Var måste jag vandra?
Vilka toppar måste jag bestiga?
Vilka bergskammar ska jag klänga på?
Vilka stup ska jag akta mig för?
Vilka vad brukar vara lömska?
Var hittar jag de underbaraste tältplatserna?
Vilken litteratur måste jag läsa? Böcker? Hemsidor?

Förutsättning: Det handlar troligen om en ensamvandring, vilket utesluter glaciärpassager.

HåkanF
 
http://picasaweb.google.com/kauheamies/SulitelmaJaGRro#

http://picasaweb.google.com/kauheamies/Sulitelma2#

Trevliga toppar: Årjep Savllo, Nuortta Savllo (svårt att bestiga), Sulitelma/Svenska Stortoppen, Jeknaffo, Ålmåtjåhkkå, Sierggathjåkkå

Bergkammar: Jeknaffo, Miehterbakte-Sulitelma

Tätltplatser: Storelvvatnet (Östra stranden), vid Baijit-Sorjosjavri och Sorjosjavri, vid Stadak, i Gailavagge vid Jeknaffo, i norra delen av Skagmadalen, mellan Nuortta Savllo och Ahkaris

Vad: Det finns broar över lömsjka vad

Litteratur: Jag har läst bara Grundstens På Fjälltur (Padjelanta och Sulitelma) och Dag Hammarskjölds Fjällvärld.
 
FIska

Ta gärna med lite fiskeutrustning;det är jättefint att fiska i canyon som leder från Sårjåsjaur nedåt mot Stalo.
Detta lite senare på sommaren när all snö tinat ner,tidigt på sommaren(midsommar/julis början) är det mycket snö kvar.Har man extremt tåliga fötter och ben(eller kånkar med vadarstövlar) kan man ju fiska i Sårjås också.
 
Tack kauheamies för många fina bilder och tips! Ska under dagen sätta mig med kartan och försöka lokalisera dina förslag.

Britt, är du tankeläsare? En av mina funderingar är att vandra i Sulitelmatrakten ensam, för att sedan ta mig söderut till en fisketur i Arjeplogsfjällen med en kompis. Lika bra att "tjuvträna" i de vatten du föreslog.

Tacksam för fler förslag.

HåkanF
 
Tackar och bockar...

sedan blir jag lite sne på kauheamies! Du har sabbat mina semesterplaner nu, jag hade tänkt dra till Jämtland och fiska, nu vill jag till ett annat ställe...
Någon som har länkar till mer info om Sulitelma?
Och fler fisketipps för området...
 
Bergskammen Miethjerbáktte-Stortoppen(svenska) ser intressant ut. Men - ska jag orka med den måste jag hitta tältplatser så nära som möjligt. Är det någon som känner till sådana i närheten av Miethjerbáktte? I norr antar jag att det inte ska vara några problem att hitta goa platser, eller...?

HåkanF

PS Va?! Ska det bli trängsel greendanger?
 
Senast ändrad:
Jag ställer frågorna rakt ut i cyberrymden:
Vilka toppar måste jag bestiga?
Vilka vad brukar vara lömska?
Var hittar jag de underbaraste tältplatserna
HåkanF

Du "måste" bestiga Stáddatjåhkkå! Det är ett litet skruttfjäll men i klart väder är det fantastiskt fin utsikt och överblick över stora delar av Sulitelmamassivet. För att få motsvarande vy från andra hållet är Lájrro en bra utsiktspunkt. Det är också lättbestiget.

Vad - Mellan Ny-Sulis och Sorjoshytta har jag skrivit att det var två vad. Vid Storelvvatnan hade jag av kängorna. Vattnet rinner i flera fåror och var inte svårt då men det var överlag lite vatten under min vandring. Var det andra vadet var kan jag för mitt liv inte komma ihåg, det måste varit väldigt lätt...
Jåkken som rinner ut i Sårjosjávrre nära svensknorska gränsen behöver man inte vada, det finns bro en bit uppströms men den är inte redovisad på kartan.
Hádditjåhkå kan vara svår, sägs det. Det är väldigt flackt vid vadstället, stenarna på botten låg stilla och kändes inte alls hala så tar man det lugnt så går det säkert att passera där även vid högre vattenstånd än jag hade.

Före Sorjoshytta (sydväst om) passerade jag ett snöfält som var lite läskigt. Ville inte falla eller tappa fotfästet och rutscha iväg där, då hade jag hamnat i sjön...

Mellan Labbás västbrant och jåkken fanns fina ställen att tälta på även rätt högt upp i dalen har jag för mej. Vid Sårjosjaurestugan är det fint att stanna nån extra natt, där är gott om bra mark att tälta på. Från Hádditjåhkå och ner mot Pieskehaure finns många bra lägerplatser.

Lycka till med planeringen!

BM
 
Sulitelma är ett härligt vackert område. Startade i slutet av juni för ett par år sedan från Sulitjelma. Det året var det mycket snö kvar, men snön hade satt sig så det gick bra att gå. Det var några etapper med genomtramp med vatten som rann mellan snö och stenig mark. Typfall där "gympaskor" vore verkligt trist. Omväxlande läge när man lämnade vintern uppe hos konsuln, för att bara kort därefter befinna sig nere i högsommaren bland blommor i Padjelanta. Finns några bilder i mitt album.

Raskesven
 
Hej ‘Majjen’ ! .
Ja du måste givetvis ta dig dit först.. Bäst är faktiskt att åka till Bodö och utgå därifrån (alltså ta bussen,den går: 2 ggr om dan, går den).Ta alltså Silverbussen ifrån Jörn/Umeå dit. På så vis blir Sulitelma vandringen ‘mer komplett’ och du får en ‘egen värld’ att referera till ,utan att behöva ta in den svenska delen. Jag har gjort det på senaste vandringarna där och skippat dessa dyra helikopterlyft till Stalo’ eller vandring i Padjelanta o dyl. Att gå dit är bara så tröttsamt, tidsödande och blir för mycket annat, ja du vet blommor och utsikter. och typ traskande i Sareks Alkavagge och sånt där . Att knalla dit tar således en vecka.
Åker du till Bodö och sedan upp till fjällstationen blir det ‘pang på’ och mer koncentrerat.

Så ta bussen upp till Suli‘. Förslagsvis tycker jag du kan gå runt berget motsols.. En väldigt intressant vandring är faktiskt den beskrivning som står i ‘fjället‘, nr 3 (2007 SFK’s fina tidskrift). En artikel av Hans Pettersson och sällskap. Läser du den kommer inspirationen.Jag lovar. Ta fram kartan och planera.
Jag gick typ samma 2004.
Sulitelma är bästa miljön för ensamvandring och så vackert! Jag lovar.
När du står framför isranden till den där ‘nya sjön’ kommer du jubla’ Den vyn är oslagbar.

Du kan frossa i glaciärer och blomsterängar med oanad prakt, utsikter och vyer.

Fisket uppe i Sulitelma vet jag tyvärr inget om. På högfjället finns bara småfisk tyvärr. Men nere vis Mavas‘-området finns det hur mycket som helst. (tre dagars vandring dit)
Området är jättelikt och rymmer allt. Det är bara att njuta.

(SAS Radisson i Bodö är jättebra. Jag betalte: 430 kronor för enkelrum med frukost).
När du kommer tillbaks till Bodö finns det hur mycket som helst där att se där i krokarna.. Äta räkor framför allt, åka till Kärringön, osv.,
Jag flög hem senaste gången.. Kolla billiga biljetter på nätet
 
Så klart måste du ta dej dit, som Anders_sthlm påpekar. Silverexpressen är hans förslag, instämmer, så reste jag förra sommaren, men jag förstår inte varför han tycker att man ska åka med bussen ända fram till Bodö när man kan kliva av redan i Fauske. Bussresan är lång (men vacker) nog som den är ändå, eller har jag missat nåt väsentligt, tro? Från Fauske gick buss upp till Sulitelma som passade bra med Silverexpressens turlista.

Hälsn. BM
 
Mitt starkaste intryck från passagen av Sulitelma förra året var de enorma grusfälten mellan Stadak och topparna i massivet. Även kargheten uppe i Miehttjevagge gjorde starkt intryck. Där uppe är det ont om fina tältplatser, men inte svårt att hitta en plätt om syftet 'bara' är att sova. Tyvärr så var topparna insvepta i moln då jag gick förbi, så jag gjorde inga försök att ta mig upp på högre höjd. Några bilder finns här.

Vad gäller transport dit så är min rekommendation tåg genom Norge. Åker du hemifrån på morgonen så är du i Sulitelma före lunch dagen efter. Norska sovvagnar är fina och inte särskilt dyra om man bokar i tid. Maten är lika risig som på SJ, fast dyrare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.