sulitelma

någon som gått "runt" sulitjelma -sårjåsjaure-pieskehaure-lomi - sulitjelma ??? har beställt grundstens bok om området men den kommer ju inte förns om flera dagar!!!! ;)
Vill veta allt; vad, terräng jao... Allt !! :)
 
Jag har gått där många gånger. senast för två år sedan.
1.Var hade du tänkt börja? Ifrån vikke' håll?
2. Hur många dagar hade du tänkt dig gällande denna tur?
3. Ska du gå ensam?
 
Hupp!

Spännande, jag visste inte att Grundsten skrivit om den sträckan. Eller, du menar kanske inte en bok som omhandlar den turen speciellt när jag tänker efter? Det står ju lite om omrdet i "Vandra Kungsleden 2", och den har jag ju..

Hursomhelst, det där måste jag kolla upp, jag tänkte kanske gå den sträckan själv första veckan i september.

Anders:
Har du gått genom Miehttjevagge nån gång? Och, vet du hur långt man kommer med bil upp på fjället? Det ser ut som några attans branta hårnålskurvor upp från själva samhället på kartan..
 
vi är två som ska gå! har ej vart där förr och hade tänkt utgå från sulitjelma... vi hade väl tänkt vara borta en 7 dagar (+ eller -) ... jao jag blir väl lite klokare när jag fått fatt i kartan och boken dimper ner!
 
Ja ni båda.
Sulitelma kan man skriva hur mycket som helst om. Man skulle kunna skriva en bok faktiskt om det området. Så pass innehållsrikt är det. Det är inte bara fjället utan trakterna runt omkring. Gruvorna i Norge, glaciärerna och utsikterna. Den karga miljön kombinerat med de fantastiska örtrika ängarna. De spännande dalarna som är som ‘små sagor‘. Jag skulle gärna vilja att någon insatt, typ Grundsten som äger språket kunde ge sig på området och ge ut någonting om det hela..
Nåväl..
Åka bil??. Jo visst. du kan ju om du åker upp parkera bilen vid Ny Sulitjelma Fjällstation. Det finns en bom på vägen. Den var öppen för två år sedan. Vägen fortsätter sedan upp mot Storevattnet, men om du direkt kan köra upp dit är lite knepigt. Det beror på vägbommarna alltså. Detsamma gäller vägen mot Lomivattnet. Jag tror att det är bäst du parkerar bilen vid Fjällstugen. Du måste ha en DNT nyckel för att komma in i den. Väldigt fin och bra standard i stugan.. Är den full finns en äldre men den är sällan det.
Nejdå.. Det går bra att köra upp på den del till vägen, visst är det brant men med låg växel går det Vägen bortom Fjällstugan är sämre och den kan nog inte köras på.

Norska Sorjushytta blåste sönder för två år sedan... Jag vet inte direkt om den är uppbyggd nu. Så tält ska man ha i vikke’ fall som helst..
Svenska Sårjosjaurestugan ska nu i sommar repareras vad jag förstått. En del spik och hammarslag..
Det finns som sagt oändliga möjligheter att ta sig runt i området.. En fin väg är naturligtvis att gå igenom Mietjjevagge, därifrån kan du i o f gå ner i Kailavagge, till en fantastisk ‘trolldal’ där som är en av de vackraste platserna i Svenska Fjällen..
Mietjjevagge är inte speciellt svårvandrat alls. Sjöarna ligger på band utsikterna mot Padjelanta är otroligt fina..
Det står om fina platser i Grundstens bok, men grejen är att man upptäcker saker själv när man går där. Jag upptäckte en stor grotta med stalaktiter som hade rasat in uppe på Stadakberget.. Jag tror ingen egentligen sett den alls...Så, så pass mycket märkliga saker finns där. De flesta som gått där har naturligtvis inriktat sig på bestigningar av alla toppar eller kollat på glaciärerna, eller bara sträckgått. Jag tror och är övertygad om att om man ger området tid och plats så kommer alla dessa fantastiska saker fram och skildras.

Tyvärr, utifrån svensk synvinkel har Sulitelma hamnat i bakvattnet, både i praktik och tanke eftersom folk tror det är jobbigt att ta sig dit. Min melodi är att åka till Bodö och att åka tillbaka till Bodö eftersom det är närmare dit., på så sätt kan man ägna området all den tid det behöver. Det blir således en ‘norsk vandring’ fast på svensk mark en del. Men ser man det som ligger jättelångt borta och man måste traska igenom hela Sarek eller Padjelanta för att komma dit, Ja då tycker jag man behandlar området fel och dessutom så är folk oftast trötta och ser bara Konsul Perssons Stuga och ‘thats it’ och det då oftast i regn.. Tyvärr.
Har man tid på sig och solen skiner. Ja, den gör det här med och då är området här utan konkurrens det mest spektakulära Sverige kan uppvisa ifråga om fjäll. Inget slår det!
 
Jag kan bara instämma med Anders_sthlm om Sulitelmaområdets kvaliteter. Härligt område.

Jag har gått bl.a. biten från Pieskehaure upp längs Lomivattnet, och biten från Sulitjelma, förbi Nysulitjelma, Sorjosjaure och ner i Padjelanta. Enda stället där vad kan vara lite trixit så vitt jag kommer ihåg är jocken strax innan norska Sorjoshytta, när man kommer från Sultjelmahållet. Snöfält kan vara lite problem med genomtramp tidigt påsäsongen, men knappast nu.

Tore Abrahamsson skriver om Sulitelmaområdet i sin bok "Okända Fjäll".

Raskesven
 
Instämmer jag också, där är hur fint som helst. Det finns en ny norsk Sorjushytta på samma plats som den sönderblåsta som såg riktigt fin ut genom fönstren i fjol. De har också byggt en bro över jokken vid gränsen men denna hade i fjol raserats av snön och var knappast användbar. Man vadar enklast längst ner vid sjökanten om bron inte lagats.

Man kan åka norskt nattåg till Fauske, boka på nsb.no och välj biljettlöst. Billigare och bättre standard än de svenska norrlandstågen. Buss till Sulis och sedan kan man åka taxi upp för backen om man inte vill gå, vi åkte en bit förbi Nysulitjelma ända tills en snövall satte stopp för ungefär en hundring.

Härligt att Konsul Perssons stuga underhålls, det är riktigt mysigt där.
 
oki! mycket bra info!! :) jo vi hade tänkt gå "leden" som syns på STF`s karta men tips på alternativa färdvägar eller avstickare tas tacksamt emot! Bra att veta att vi kan ställa bilen vid sulitjelma iaf! :)
 
Grundsten har skrivit en bok i ämnet:
"På fjälltur - turbeskrivningar. Padjelanta och Sulitelma"
ISBN: 917297608X

Har den inte framför mig, men det jag läst i den är mycket bra. Ska själv en tur i området i höst...
 
Fan vad sugen jag blir med så målande beskrivningar! Här skal fotograferas. Tack för inspiration. Jag kommer med bil från Tromsø, så därför undrar jag hur långt man kommer och var det passar att parkera. Fjällstugan låter bra.

Nån som fått fisk med haspelspö däruppe? På norsk side, ev Sorjosjaure/staddajaure?

Fjällpinglan: När tänkte ni gå?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...