Sulitelma?

Vi (tre pers) har planerat att försöka ta oss upp på Sulitelma. Då våra förberedelser inte kommit så långt och tiden börjar bli knapp (tåget går på måndag) så slänger jag ut våra frågor här på forumet, svar brukar ju levereras nästan omedelbart. Det vi undrar gäller huvudsakligen vad som krävs för att ta sig upp på toppen i utrustningsväg, är stegjärn, isyxa och rep nödvändiga, och vilken väg är att föredra? Från Sulitelma söderut är det tydligen bitvis båt som gäller, vet någon hur ofta båtarna går och vad de kostar?

Magnus Heino
 
Vilken topp ?

Sulis är stort. Vilken topp hade ni planerat att bestiga?

Om det är Suliskongen du menar så kan man komma upp utan klätterutrustning. Har även delvis vandrat över glaciären utan rep, men inget som rekommenderas!

Om ni ska gå söderut, är det då över Mavas? Där kan man åka båt över sjön, det är bara att gå till lapplägret och be om skjuts och betala en slant. Tror det kostade 150:- senast jag passerade (1995).
 
Tack för svaret!
Det är väl den högsta som lockar mest... Det går alltså att ta sig upp "utan" utrustning, går man då inte alls på glaciär eller bara bitvis? Suliskongen har jag förstått är den högsta toppen och ligger på norska sidan, tar man sig upp på den västerifrån eller går man "rakt över" från svenska sidan? (Har inte införskaffat/sett kartan än, den lotten föll på en annan gruppmedlem.)
Magnus Heino
 
Ingen klätterutrustning ska behövas.

Jag har inte varit uppe på toppen själv, åkte dit enbart för en toppbestigning en helg -94, men vädret var uselt. Vi hade tänkt att försöka nordöst kammen som jag har tittat närmare på och som verkar OK. Har också pratat med några norrmän som varit uppe och som sa att den vägen var ett bra val om man vill undvika gläciären.

Man ska inte underskatta berget, för en massa år sedan mötte jag en grupp på 3 klättrare som ramlat på Kongen, en hade brutit armen och det hade tagit dom nästan 2 dygn att komma ner. Dom 2 friska nästan bar den tredje personen. Det har också förekommit en del glaciärolyckor i Sulitjelma, så sprickor i glaciären finns det gott om.

Jag tror det står lite mer om toppbestigning av Kongen i Grundstens vandra kungsleden bok, antingen i den om sarek-padjelanta eller i den om Arjeplogsfjällen.

God tur!
 
Re: Ingen klätterutrustning ska behövas.

Per J; sa:
Det har också förekommit en del glaciärolyckor i Sulitjelma, så sprickor i glaciären finns det gott om.


God tur!

Salajekna betyder ungefär glaciär med många sprickor.

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.