styrstammar

Det känns som om jag måste kröka rygg lite på min cykel. Jag har skjutit bak sadeln så långt det går men det skulle behövas lite till. Såg att det finns styrstammar med olika längd. Skulle det hjälpa om jag köpte en längre eller skulle det bli obalans eller någon konstig förskjutning av tyngdpunkten.
Jag är 183 cm och har en 17" ram så det borde räcka.
Thomas.
 
hur lång har du idag?

hur lång tapp har du idag? vad är det för vinkel? någon centimeter borde inte spela roll, möjligtvis slår du i knäna oftare med en längre tapp. :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
nja

Så långt ner vet jag inte om det är. Har det bara någon cm upp och det är bara en bit under sadeln. Kan möljigtvis bero på att jag har en Judy C long travel så att framdelen kommer upp lite mer.
Mätte styretstammen till 130mm och vinkeln är ganska brant. Längre än 130 finns nog inte så det är nog kört.
Varför skulle jag slå knäna med en längre??
Styret är typ monkeybar, svängt, så det kommer upp lite då om man har en sådan vinkel. Skulle ju kunna vrida styret framåt också men det känns inte rätt.
Thomas.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: nja

Thompaa; sa:
Så långt ner vet jag inte om det är. Har det bara någon cm upp och det är bara en bit under sadeln. Kan möljigtvis bero på att jag har en Judy C long travel så att framdelen kommer upp lite mer.
Mätte styretstammen till 130mm och vinkeln är ganska brant. Längre än 130 finns nog inte så det är nog kört.
Varför skulle jag slå knäna med en längre??
Styret är typ monkeybar, svängt, så det kommer upp lite då om man har en sådan vinkel. Skulle ju kunna vrida styret framåt också men det känns inte rätt.
Thomas.

Jo då åtminstone 150 mm styrstammar finns (har funnits) att få tag på. Jag hade en gång 180 mm styrstam till en Cannondale (med fatty gaffel) så kolla runt ordentligt bland välsorterade cyklehandlare.

/Niklas
 
En annan fråga

Styrstammarna har ju olika vinklar. Vad är skillnaden. Och då menar jag inte att den ena är rak utan mer vad är meningen med det. Ska styret komma upp högre eller blir tex egenskaperna olika. Är det en smaksak eller är det typ så att DH åkare har en viss sort.
Thomas.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.