Stundande fjällvandring i jämtland

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är nästan färdig med min sammanställning av utrustningen, har bland annat testat köket, tältet osv.
Har har ni en bild på de kläder jag tänker ta med, observera att jag bara vill visa en "mall" för klädseln, givetvis har jag med ombyte. Säg gärna vad ni tycker, känns det som att något fattas eller att det är för mycket, skriv på bara.

Skorna sätter jag ett stort frågetecken för. De ser ut som cityskor, för låga, plösen verkar inte vara sydd och de har inte skydd i form av gummi/motsvarande. Kanske har jag fel..?

Tänk på att det är blött i terrängen och ännu blötare med snö. Du behöver skor som är rymliga och håller fötterna torra. Mitt val denna årstid, om jag inte åkte skidor, skulle tveklöst vara gummistövlar med löstagbara filtladdor. I avsaknad av vintergummistövlar skulle jag ta ett par vanliga gummistövlar med plats för tjocka raggsockar som byts en ggn per dag.

Jag saknar också ett par tumhandskar/motsvarande som går upp ordentligt över handlederna och kan dras över dina varma vantar som vind/fuktskydd. Om det blir skitväder så måste du kunna skydda hela kroppen inklusive händerna, för om du förlorar du funktion i händerna pga vind och kyla så kan det gå riktigt illa...

//Johan

Lite färsk info.

Hej!

Jag var på Storsnasen igår. Det ligger snö ända ner till Storulvåvägen, åkbart med skidor hela vägen ner. Över 800 meter är det ett sammanhängande, fruset snötäcke. Inga större problem att gå med vanliga skodon nu även om vi använde skidor/stighudar.

Var försiktig om ni går på skrå, snön är frusen till betong och att halka omkull där det är brant med klippor i fallinjen är obra...

Ska ni tälta där du markerat med "pluppen" på kartan så är snötältpinnar en bra idé. Räkna med att det kan bli problem med standardtältpinnar i kombination med hård frusen snö/frusen mark.

Hoppas ni får en fin tur!

/Henrik

Hej!

Jag var på Storsnasen igår. Det ligger snö ända ner till Storulvåvägen, åkbart med skidor hela vägen ner. Över 800 meter är det ett sammanhängande, fruset snötäcke. Inga större problem att gå med vanliga skodon nu även om vi använde skidor/stighudar.

Var försiktig om ni går på skrå, snön är frusen till betong och att halka omkull där det är brant med klippor i fallinjen är obra...

Ska ni tälta där du markerat med "pluppen" på kartan så är snötältpinnar en bra idé. Räkna med att det kan bli problem med standardtältpinnar i kombination med hård frusen snö/frusen mark.

Hoppas ni får en fin tur!

/Henrik

Tusen tack för din information Henrik, verkligen passande att få en personlig rapport från området bara en dag innan avfärd, tusen tack!

Kan förekomma en packningslista imorgon(om jag orkar skriva ner allt här) annars är det inte så mycket mer att säga än att jag är lite förkyld, så får se till att sova bra och ta det lugnt innan avresa :)

Ber hemskt mycket om ursäkt för er som skulle tyckt det vore roligt med en kort berättelse om turen.

Men den gick rätt okej, vi gick aldrig upp på toppen eftersom vi inte kunde hinna det. Anledningen till att vi inte kom så långt är pga. en sak som jag inte vågar uttala mig om eftersom jag då skulle känna mig väldigt dum. Det var alltså ett problem som jag hade första dagen som gjorde att vi behövde slå läger tidigare än väntat. Den goda nyheten är att jag nästa dag fixade till detta problem, och vädret var dessutom kanon!. Tyvärr så hade min kompis ett problem nästa dag, oturligt nog, och pga. detta beslöt vi oss för att dra oss tillbaka.

Överlagt var det trots det en trevlig upplevelse, och jag ska garanterat tillbaka dit!
Ps.om ni vill se någon bild eller så, så har jag en del.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips