Stugor vintertid i Abiskotrakten

Jag och Livskamraten funderar på att genomföra kommande års sportlovs- eller påsktur i Abiskotrakten. Eftersom hon inte är lika sugen som jag när det gäller tältning om det är svinkallt, så har jag lite frågor om olika stugors tillgänglighet vintertid.

Jag räknar med att ha tillgång till fjällklubbens stuga första natten om det blir nödvändigt, men hur är det med följande stugor/vindskydd? Kan man komma in i dem vecka 8? Vecka 13?

Stuor-Kärpel?
Unna Allakas?
Valfojåkka? Extra nyfiken på denna.
Kårsavaggestugan?
Låktatjåkkastugan?

undrar HåkanF
 
Jag och Livskamraten funderar på att genomföra kommande års sportlovs- eller påsktur i Abiskotrakten. Eftersom hon inte är lika sugen som jag när det gäller tältning om det är svinkallt, så har jag lite frågor om olika stugors tillgänglighet vintertid.

Jag räknar med att ha tillgång till fjällklubbens stuga första natten om det blir nödvändigt, men hur är det med följande stugor/vindskydd? Kan man komma in i dem vecka 8? Vecka 13?

Stuor-Kärpel?

Rastskydd, alltid öppet men övernattning tillåten endast i nödfall. Hjälptelefon finns.


STF-stuga med 18 bäddar bemannad 5/3 - 2/5, övrig tid är säkerhetsutrymmet tillgängligt. Hjälptelefon finns.

Valfojåkka? Extra nyfiken på denna.

Rastskydd, alltid öppet men övernattning tillåten endast i nödfall.


STF-stuga med 10 bäddar bemannad 5/3 - 2/5, övrig tid är säkerhetsutrymmet tillgängligt. Hjälptelefon finns.

Låktatjåkkastugan?

Öppet ons-sön vecka 8 och alla dagar vecka 13. Se här.
 
Valfojokka ligger vackert, här är en bild från sommarvandringen 2008.
valfojokka.jpg

Tältade där två dagar och gjorde kortare turer i området både med och utan fiskegrejorna.
 
Tack båda!

I just löööööv Utsidan. Här finns alltid snabba och - oftast - initierade kunskaper att tillgå.

HåkanF
 
Du fikk jo svar på de spesifikke hyttene, men det kan jo være greit å vite at de norske hyttene er åpne hele året (bare man har med seg DNT-nøkkelen så klart). Kanskje du kan få livsledsageren med på en tur litt lenger vest, så har dere ikke bare nødbuer å ty inn i, men koselige hytter med sofa og alt som trengs. Det eneste minus er vel at været er litt mere usikkert, men IMHO er i alle fall de fleste hyttene mer trivelige å overnatte i.
 
Tack Otto, det tål att tänka på. Vad heter de kartor som kan bli aktuella om jag flyttar mig över gränsen?

HåkanF
 
BD6?
Det borde vara Sveriges storsäljare bland kartbladen...

Edit: glaciärerna runt keb smälter, enligt ryktet kommer en nyutgåva av BD6 under 2010
 

avslutad210712

Gäst
Hur är det att åka skidor på norska sidan. Fick helt plötsligt ett infall att åka skidor ner på norska sidan och eventuellt försöka ta mig upp på Kebnekaise via Durlings led. Brukar det finnas skidspår eller är man mer eller mindre utlämnad för att spåra själv för skoterspår gissar jag att det är ont om på norska sidan eller......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.