Storsylen vintertid?

Jag undrar hur storsylen är att bestiga vintertid, har bestigit den ett antal gånger på sommaren samt gått traversen men det också bara på sommaren. Är det enklast att gå via grytan som vanligt eller är turen över lillsylen också ok? Hur är sista biten innan storsylen, behövs det stegjärn och isyxa även om förhållandena är bra? Hur är lavinrisken i grytan? Någon som varit där uppe nyligen som kan berätta något om hur det ser ut just nu (eller nyss) på vägen till toppen?
 
Chanserna för att komma upp på storsylen, få bra sikt, god snö och fin åkning är ganska liten. Åk från slottspinaklarna i stället, det är mycket roligare. Skall du upp på toppen, måste du ta av dig skidorna för att gå sista biten, trycka ned flaggan, ta ett kort, och gå tillbaka till dina skidor och åka ner.
Lavin risken tänker jag inte uttala mig om, jag kan bara rekomendera att du har en vän, sond, tranciver och snökunskap!
Go tur!
 
LadySnas; sa:
Chanserna för att komma upp på storsylen, få bra sikt, god snö och fin åkning är ganska liten. Åk från slottspinaklarna i stället, det är mycket roligare. Skall du upp på toppen, måste du ta av dig skidorna för att gå sista biten, trycka ned flaggan, ta ett kort, och gå tillbaka till dina skidor och åka ner.
Lavin risken tänker jag inte uttala mig om, jag kan bara rekomendera att du har en vän, sond, tranciver och snökunskap!
Go tur!

Eller följ med på STFs guidade turer, så får du sällskap och lite utrustning (stighudar och lite rygga + spade om jag minns rätt) ingår i priset.
 
guiden hade åkt hem

Nu har jag kommit hem igen. Guiden på stationen hade åkt hem när vi kom dit så det blev inget med det. Hade planer på lillsylen istället men molnen låg tungt över topparna när vi kravlade oss ur tältet så vi höll oss nere på marken istället. Men nästa vinter, då... =)
 
Re: guiden hade åkt hem

fibbla; sa:
Nu har jag kommit hem igen. Guiden på stationen hade åkt hem när vi kom dit så det blev inget med det. Hade planer på lillsylen istället men molnen låg tungt över topparna när vi kravlade oss ur tältet så vi höll oss nere på marken istället. Men nästa vinter, då... =)

Självklart ska du bestiga den vintertid. Fantastisk topp. Speciellt när du gjort den sommartid så är det häftigt att se samma syn och hur föränderliga årstiderna är. Sylmassivet är ju lite lurigt med sina molntäcken och vindar. Rekommenderbart är att gå med guide/färdledare då du även får lite utrustning och en mängd information och lite historier. Det är inte så långt till vintern nu och i vinter kan du gå med guide där. Antingen sylarnas eller så finns resurser nere ifrån Storulvåns oxå.

Kort om uppgången bara för kul info:
Grytan upp mellan pyramiden och lillsylen är normalväg, (går att gå via lillsyl oxå. det blir brant sista biten upp till huvudkammen där skidorna tas av. Stega upp och helt beroende på snön kan de sista 5-10 höjdmeterna vara lätta till luriga. Ibland ingen utrustning ibland kan det va gott med en yxa och ev rep men det är sällan. Väl uppe på kammen är det lättgått men se upp för hängdriva hela vägen upp till toppen. Håll GOD marginal till höger, (väster) kom ihåg att gamla steg ej är att lita på. gå i en högerböj upp. Passa drivan på storsylen och njut av en fanstastisk vy. Ner samma väg eller lillsylen. Knixen ner från kammen kan vara lurigare än upp och det går att skida direkt från kammen men det är ABSOLUT en lavinfarlig läsida. Jag har till 95% gått ner en bra bit, hållt höger och tagit på skidorna. Det finns oxå stor driva från lillsylen ner i grytan som man ska vara observant på. Sen är det 3 härliga små åk ner innan du glider hela vägen ner till stationen.

Väl mött
/Simon J
 
Kamvandring från Lillsylen till Storsylen?

Hur är det vintertid om man väljer att gå upp via Lillsylen?

Jag gick själv denna sträcka i somras och nedstigningen efter Lillsylen ner på kammen var lite knixig och den kändes väldigt "luftig".

Fixar man denna på vintern och måste man då ha speciell utrustning eller gå med guide?

Sträckan upp till Lillsylen borde inte vara några problem, den var inte särskilt brant.

//J-E
 
Re: Kamvandring från Lillsylen till Storsylen?

JET; sa:
Hur är det vintertid om man väljer att gå upp via Lillsylen?

Jag gick själv denna sträcka i somras och nedstigningen efter Lillsylen ner på kammen var lite knixig och den kändes väldigt "luftig".

Fixar man denna på vintern och måste man då ha speciell utrustning eller gå med guide?

Sträckan upp till Lillsylen borde inte vara några problem, den var inte särskilt brant.

//J-E

Tjena Jan-Eric. Du har helt rätt att det är en variant att gå lillsylen upp. Den är bra lutning upp på. Dock ska man se noga upp med driva på vänster sida som följer nästan hela vägen upp. Den lossar bitvis framåt våren. Håll långt till höger bara. Dennat tur tar lite längre tid än att gå via "pyramiden". Ner från lillen har du rätt den är lite trixig. Det blir lite bakåt-neråt-sparka in skorna klättring för att ta sig ner till huvudkammen. Den kan vara lätt men oxå ibland betydligt bökigare än den andra "hammaren" att sig ner för. Det roliga är att få en topp till och går man med guide (eller har kunskaper och utrustnig själv) kan man göra några roliga repmoment ner och upp där.
Sylarna forever!
Simon J
 
Vi är ett gäng som planerar att ta syltoppen i vinter. Vad är det för svårighetsgrad? Hur är åkningen ner sedan. Är det svåra åk eller klarar man det med lite gamla slalomsemestrar i benen?

Vilken väg är lämpligast (lättast och minst riskfylld), det förekom ju flera alternativ ovan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.