Storsylen

Jag undrar över för- och nackdelar med att vintertid bestiga Storsylen via Lillsylen. Tidigt på säsongen (v.11) har jag upplevt att det är jobbigt att ta sig upp till nischen och sjön öster om Lillsylen pga mycket lös snö.

Har bara tagit mig ned på kammen från lillsylen mot storsylen på sommaren, men jag skulle då inte vingla ned den vägen med turskidor på fötterna... Omöjligt är det knappast dock.

Jag har också gått där på sommaren, men jag minns inte att det var brantare än stigningen upp mot Storsylen. Dessutom tänkte jag bara ta skidorna till passet mellan Lillsylen och Vaktklumpen.

Jag får väl svara själv. Efter ett samtal med Tommy på Sylstationen, så skippade vi vägen över Lillsylen. Han menade på att nedstigningen från Lillsylen till huvudkammen skulle upplevas som brant och besvärlig. Istället gick vi normalvägen - dvs först in i dalen mellan Lillsylen och Pyramiden, där vi lämnade skidorna nära den lilla sjön. I år med ganska lite lössnö på väg upp mot sjön - därför gick det lätt och snabbt att ta sig dit. Vi hade också klarblå himmel, och inte total white-out som vid tidigare försök. Sen upp på Pyramiden och vidare längs kammen upp till Mellantoppen och därifrån först längs kammen och sedan på fjällsidan mot Norge upp till gränsröset och fram till Storsylen. Vi kom upp med 17 gymnasieelever från Rönninge gymnasium - än häftig upplevelse för alla. Underbart att kunna fika på toppen utan den minsta vindpust - så blev det ganska sent tillbaka till stationen också!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fibbla Storsylen vintertid? Turskidåkning 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg