Stugboende på Padjelantaleden på vintern

Vedkamin

Jag gick från Stalo till Kvikkjokk i somras och i Sommarlappa och i Njunjes är jag då säker på att det fanns vedkamin för vi eldade där.
I Tarraloubbal tror jag det fanns också,annars la jag inte på minnet hur det var med kaminer i stugorna.
Mvh Veronika

I Såmmarlappa och Njunjes finns det säkert för det är STF-stugor. Det är i de stugor som drivs av Padjelanta Laponia Turism som det inte finns vedkamin.

-Palle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hei Palle og alle de andre,

tusen takk for tipsene! Da blir det nok Pdjelanta - saa vidt det enna finnes plass paa taaget (tvilsomt).

Hilsen og god tur!

Philipp

Har nu bott i ett par av dessa stugor (Låddejåhkå och Duottar) och det fungerade bra. Bara gas så det tog ett tag att få stugan varm och inga vattenhål så det var till att smälta snö. Eftersom det inte är någon som sköter stugorna på vintern så är de inte så välstädade som STFs stugor men det fanns helt OK utrustning för matlagning.
Bara sex bäddar per stugplats så det kan nog bli trångt, vi mötte dock ingen men hade sällskap med två andra.

-Palle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips